Kestosuosikki hiljentyi
Nissan Qashqai DIG-T 115 Tekna+

|

Kansan makuun. Qashqai sai uudistuksen yhteydessä ripauksen sporttisuutta nenäänsä.
Kansan makuun. Qashqai sai uudistuksen yhteydessä ripauksen sporttisuutta nenäänsä.

Oman luokkansa mittapuuna tunnettu Qashqai sai päivityksen.

Ulkoisesti uuden Qashqain huomaa samankaltaisesta maskista kuin mitä keväällä esitetyssä Micrassa on. Keulan ilme on aiempaa määrätietoisemman näköinen. Takaosassa muutokset ovat vähäisemmät ja ne rajoittuvat lähinnä takavalojen muotoihin.
Kuljettajan paikalle istuttaessa huomio kiinnittyy ratin alaosaan, joka on litistetty tasaiseksi. Myös etuistuinten antama tuki on paremmalla tolalla ja materiaalit ovat laadukkaamman oloisia. Koeajoauton varustelutasona oli uusi Tekna+, jossa istuimet oli näyttävällä tavalla nappanahkaverhoillut.
Aiemmin Qashqain on saanut neljällä eri varustetasolla. Jo edellä mainittu Tekna+ sijoittuu näiden kaikkien yläpuolelle. Se sisältää edellä mainitun nahkaverhoilun lisäksi muun muassa paremman äänentoistojärjestelmän ja istuimien sekä peilien muistitoiminnot. Älykäs pysäköintiavustin puolestaan huolehtii risteävän liikenteen varoituksista peruutustilanteissa. Käsivaihteisiin malleihin on lisätty mäkitoiminto eli paikallaanpitoavustin. LED-ajovalot ovat mallia kääntyvät ja musiikkia voi kuunnella Bosen toimittamista kaiuttimista.

Moottorit ovat vanhoja tuttuja. Koeajoauton 115 heppainen voimanlähde on konsernin ranskalaisen siiven käsialaa. Se tarjoaa 1,2 litran iskutilavuuden ja turbon avulla Qashqaille riittävän suorituskyvyn arkiliikenteeseen. Mallisto käsittää yhteensä neljä eri moottoria, joista dieseleitä ja bensoja on kaksi kumpaakin. Qashqain saa nelivetoisena vain tehokkaamman, 130 hevosvoimaisen, dieselin parina.

Näyttävyyttä. Tekna+ varustetason mukana tulevat 19” alumiinivanteet ovat näyttävät.
Näyttävyyttä. Tekna+ varustetason mukana tulevat 19” alumiinivanteet ovat näyttävät.

Varsinainen työ on valmistajan mukaan tehty äänieristyksen eteen. Mikään mölypesäke Qashqai ei ollut ennenkään, mutta lisäfyllinki kyllä kelpaa meille kuluttajille. Käytännön toimenpiteistä puhuttaessa takalasit ovat aiempaa paksummat, pyöräkoteloiden äänieristystä on paranneltu ja pohja on myös vuorattu paremmin ja tasaisemmin.
Toinen korjauksen kohde on ollut ohjaus: keskialueella tunnelma on aiempaa parempi. Alustaa on hiottu niin jousituksen, iskunvaimennuksen kuin kallistuksenvakaimien osalta.
Ostavan kansan kannalta yksi tärkeä asia on maltillinen hintojen korottaminen. Siten Qashqain kilpailukyky säilynee armottoman kovassa kilpailussa luokan herruudesta.

Mersuhan se. Avolavainen tähtikeula on muhkeasti muotoiltu.

Ensimmäinen kerta

|
Maailman vanhin autonvalmistaja toi markkinoille historiansa ensimmäisen avolava-auton. Ihan soitellen sotaan Mercedes-Benz ei ole X-mallinsa kanssa lähtenyt. Yhteistyökumppanina on ollut Renault-Nissan allianssi ja tarkemmin ...
Kuin kotonaan. X3 esiintyy tasaisen varmasti, on alla sitten moottoritie tai maaseudun soratie.

Tilavampi ilman venytystä

|
Kolmannen sukupolven X3 meni täysin uusiksi. Kutistuneen omapainon ohella uusi X3 on venynyt mittojensa sisällä. Vaikka uusi äkskolmonen on mitoiltaan vanhakoppaisen X5:n luokkaa, niin ...
Herättää huomiota. Sympaattinen muotoilu yhdessä personointiosien kanssa kerää katseita.

Erilainen nuori

|
Ranskalaismerkki on silminnähden palannut muotoilullisille juurilleen. Automerkeistä juuri Citroën on marssittanut viime aikoina markkinoille autoja, joiden valmistajasta ei voi erehtyä. Persoonallisen muotoilun ohella myös ...
Kurateiden kuningas. Crossovereiden ominaisuudet sattuvat maakuntamme tiestöön loistavasti.

Vastaus huutoon

|
Kia Stonic on täysin uusi malli suosikkiluokkaan. Crossovereiden marssi jatkuu. Tuorein osallistuja tulee Kauko-Idästä, kun Kia esitteli uuden, Sportagea pienemmän mallin. Reseptin perusainekset koostuvat ...
Talvea vasten. Uusi Polo rantautui hiljattain Suomen markkinoille.

Luokkarajat uusiksi

|
Kuudennen sukupolven Volkswagen Polo on saanut ison kasvuruiskeen. Uudelle VAG-konsernin pohjalevylle perustettu Polo ei suotta pullistele, sillä pikkuautoluokan haamurajana pidetty neljän metrin pituusmitta on ...