Kestosuosikki hiljentyi
Nissan Qashqai DIG-T 115 Tekna+

|

Kansan makuun. Qashqai sai uudistuksen yhteydessä ripauksen sporttisuutta nenäänsä.
Kansan makuun. Qashqai sai uudistuksen yhteydessä ripauksen sporttisuutta nenäänsä.

Oman luokkansa mittapuuna tunnettu Qashqai sai päivityksen.

Ulkoisesti uuden Qashqain huomaa samankaltaisesta maskista kuin mitä keväällä esitetyssä Micrassa on. Keulan ilme on aiempaa määrätietoisemman näköinen. Takaosassa muutokset ovat vähäisemmät ja ne rajoittuvat lähinnä takavalojen muotoihin.
Kuljettajan paikalle istuttaessa huomio kiinnittyy ratin alaosaan, joka on litistetty tasaiseksi. Myös etuistuinten antama tuki on paremmalla tolalla ja materiaalit ovat laadukkaamman oloisia. Koeajoauton varustelutasona oli uusi Tekna+, jossa istuimet oli näyttävällä tavalla nappanahkaverhoillut.
Aiemmin Qashqain on saanut neljällä eri varustetasolla. Jo edellä mainittu Tekna+ sijoittuu näiden kaikkien yläpuolelle. Se sisältää edellä mainitun nahkaverhoilun lisäksi muun muassa paremman äänentoistojärjestelmän ja istuimien sekä peilien muistitoiminnot. Älykäs pysäköintiavustin puolestaan huolehtii risteävän liikenteen varoituksista peruutustilanteissa. Käsivaihteisiin malleihin on lisätty mäkitoiminto eli paikallaanpitoavustin. LED-ajovalot ovat mallia kääntyvät ja musiikkia voi kuunnella Bosen toimittamista kaiuttimista.

Moottorit ovat vanhoja tuttuja. Koeajoauton 115 heppainen voimanlähde on konsernin ranskalaisen siiven käsialaa. Se tarjoaa 1,2 litran iskutilavuuden ja turbon avulla Qashqaille riittävän suorituskyvyn arkiliikenteeseen. Mallisto käsittää yhteensä neljä eri moottoria, joista dieseleitä ja bensoja on kaksi kumpaakin. Qashqain saa nelivetoisena vain tehokkaamman, 130 hevosvoimaisen, dieselin parina.

Näyttävyyttä. Tekna+ varustetason mukana tulevat 19” alumiinivanteet ovat näyttävät.
Näyttävyyttä. Tekna+ varustetason mukana tulevat 19” alumiinivanteet ovat näyttävät.

Varsinainen työ on valmistajan mukaan tehty äänieristyksen eteen. Mikään mölypesäke Qashqai ei ollut ennenkään, mutta lisäfyllinki kyllä kelpaa meille kuluttajille. Käytännön toimenpiteistä puhuttaessa takalasit ovat aiempaa paksummat, pyöräkoteloiden äänieristystä on paranneltu ja pohja on myös vuorattu paremmin ja tasaisemmin.
Toinen korjauksen kohde on ollut ohjaus: keskialueella tunnelma on aiempaa parempi. Alustaa on hiottu niin jousituksen, iskunvaimennuksen kuin kallistuksenvakaimien osalta.
Ostavan kansan kannalta yksi tärkeä asia on maltillinen hintojen korottaminen. Siten Qashqain kilpailukyky säilynee armottoman kovassa kilpailussa luokan herruudesta.

Tyyliniekka. Uusi 5008 on tyylikäs iso SUV.

Vuoden Auto sai isoveljen

|
Uusi 5008 iskee tilaa tarvitsevien markkinoille katumaasturina. Alkuvuodesta Suomeen rantautunut 3008 on niittänyt mainetta ja kunniaa. Valinta läntisen Euroopan arvostetuimman autoalan tunnustuksen saajaksi, Vuoden ...
Sporttinen olemus. Uuden Seat Ibizan ilme on määrätietoinen.

Yhä suuremmalle kohderyhmälle

|
Pienten autojen suosio jatkaa kasvuaan. Seat leipoi Ibizastaan markkinoille täysin uuden kakunjakajan kirsikkoineen. Maailma on muuttunut, sillä VAG antoi uuden MQB A0-pohjalevynsä ensimmäisenä espanjalaismerkkinsä ...
Terävä ote. Useammalla kuljettajalla loppuu ennemmin henkinen kantti kuin XC60:stä ominaisuudet.

Suoraan luokkansa huipulle

|
Maailmanlaajuisesti Volvon myydyin malli uusiutui täysin. Uusi XC60 uusittiin isoveljistään tutuilla ratkaisuilla. Hyväksi havaitut ominaisuudet on nyt paketoitu astetta myydymmän luokan malliin. Kysymyksessä ei ...
Erikoinen. Kullankeltaisen värin ohella huomio kiinnittyy konepeltiin. Se ulottuu tavanomaista alemmaksi ja sen seurauksena itse lokasuoja on pieni ja muovinen puskurin tapaan.

Perheen mallikelpoisin

|
Täysin uusi ja enemmän teknisiä avustimia sisältävä uutuusmalli on Volkswagenin täsmäisku grand coupé -sarjaan. Arteon täyttää muutaman vuoden tauon jälkeen CC:n tyhjäksi jättämän aukon ...
Ei pelkkä päivitys. Uusi Kia Rio on uusiutunut perusteellisesti.

Entistä ehompi syömähammas

|
Korean autojätti suoltaa uutuuksia markkinoille kovalla tahdilla. Nyt vuorossa on Rio. Vaikka Rion kokoluokan eli B-segmentin autot eivät ole Suomessa vielä ihan suosituimpia, niin ...