Kestävyysajossa tarvitaan taktista silmää

|

Ei uusia autoja. Endurance-kilpailuun voi osallistua ahtamattomalla, ennen vuotta 2001 valmistetulla autolla.
Ei uusia autoja. Endurance-kilpailuun voi osallistua ahtamattomalla, ennen vuotta 2001 valmistetulla autolla.

Moottoriradoilla voi ajaa kilpaa myös inhimillisellä budjetilla.

Endurance on täysiveristä kilvanajoa luotettavuuden, nopeuden ja teknisen osaamisen kolmiossa.
Toista kauttaan Endurance-Cupin Saloon-luokassa kilpaileva Team Kärkimerkit on neljän samanhenkisen kaverin muodostama autourheilujoukkue. Kaverusten kipinä lajiin syttyi ilman suurempaa suunnittelua. Kilpaa ajaminen vain alkoi kiinnostamaan, kun jäärataa kierrettiin harrastusmielessä.
– Kausi jäällä on niin lyhyt ja sitten mietittiin, miten pääsisi ajamaan myös sulan maan aikaan, muistelee Niko Schulman, yksi tiimin jäsenistä.
Vastaukseksi muodostui Endurance eli kestävyysajo. Kustannustasoltaan järkevässä sarjassa jokainen pääsee myös oikeasti ajamaan ja vieläpä melko tasapäisesti.
Joukkuekilpailun kesto on kuusi tuntia, jossa kunkin kuljettajan ajovuoro kestää noin 45 minuuttia kerrallaan. Tämän jälkeen on vuorossa tankkaustauko, joka VIE vähintään kolme minuuttia. Ajoaikaa säätelee käytännössä säännöissä määritelty 20 litran polttoaineen katto täyttökertaa kohden. Myös varikolla on poikettava yhden kilpailun aikana vähintään kuusi kertaa.

Schulmanin, Jarkko Koposen, Pauli Lätin ja Tuukka Kauhasen muodostama kvartetti on rakentanut nykyisen kilpurinsa osin viime vuotisen auton pohjalta. Opel Astraan päädyttiin viime talvena sen keveyden vuoksi. Moottori ja voimansiirto ovat peräisin viime kesäisestä Opel Calibrasta. Muu auto oli keväällä teamille uutta ja tavallaan hyppy tuntemattomaan. Toisaalta uutta autoaan tiimi on päässyt rakentamaan puhtaalta pöydältä.
Kilpailuissa on mukana yleensä 30–40 autokuntaa. Viime vuonna Team Kärkimerkkien sijoitukset kilpailuissa olivat keskiarvollisesti 20. sijan heikommalla puolella. Schulmanin mukaan parasta antia oli kuitenkin nousujohteisuus, joka on tämän vuoden puolella jatkunut kiitettävällä tavalla.
– Alustan säätäminen alkaa jo luonnistua. Kyytiä kyllä riittää ihan mukavasti, mutta maaliin saakka on päästy vain kerran.
Ensimmäisessä kilpailussa Alastarolla matka katkesi vain seitsemän minuuttia ennen maalia laturin hajottua. Toisessa koitoksessa Botnia Ringillä kytkin levisi kilpailun puolivälissä. Kolmannessa kisassa Vetelissä, Kemoran moottoriradalla, ruutulippu heilui viimein maaliviivan ylittämisen merkiksi. Viimeisin kilpailu Kemorassa elokuun puolivälissä toi mustia pilviä kauden kahden viimeisen kisan ylle: moottori lämpöleikkasi kiinni jäähdytysnestevuodon vuoksi.

Schulman ei ole kuitenkaan huolissaan luotettavuusongelmista. Tähtäin on jo osittain ensi kaudessa.
Ajastaan ne viat loppuvat. Tosin kiva olisi päästä maaliin useamminkin, mutta se millä paikalla ollaan oltu leikin loppuessa, on tärkeämpää.
Viime vuoteen nähden parannusta on tullut ja paljon. Kuluvana kesänä sijoitus oman kisan lopussa eli keskeytyshetkellä tai ruutulipulla on ollut joka kisassa viides. Se on osoitus siitä, että kaverukset ovat onnistuneet siinä, mitä ovat tehneet.
Tavoitteen hilaaminen tästä ylöspäin vaatisi myös selvästi enemmän taloudellista panostusta.
– Tavoite on tietenkin olla joku päivä podiumilla. Ei siitä kaukana enää olla, Schulman iloitsee.

Fordien uusi koti on pian valmis

|
Muutostöiden jälkeen Auto-Killasta löytyy valmistajan suunnitelmien mukainen ilme. Arki on alkanut Auto-Killassa uuden merkin suhteen. Fordin, Dacian, Renaultin ja Volvon kanssa riittää tekemistä, varsinkin ...
Testerin avulla. – Vetokoukkujen ja lisävalojen asennukset vaativat nykyään välineitä ja tietämystä, kertoo yrittäjä Ari Häkkinen Gas Sportilta.

Talvi tuo vipinää korjaamolle

|
Keväällä 10 vuotta täyttävän Gas Sportin leipä lähtee huolloista, lisävarusteasennuksista ja isommista remonteista. Veturikadulla päivän valon nähnyt autokorjaamo on kehittynyt Ari Häkkisen vetämänä kolmen ...
Kolmen merkin mies. Opelin mukana tuli myös merkin hyvin tunteva myyntipäällikkö Aleksi Musakka.

Opelien myynti alkoi Pitkäjärvellä

|
Savon Autokeskuksesta myydään jatkossa kolmea automerkkiä. Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan tontilla Mikkelin Hietakadun varrella rakennetaan pian uutta. Uudet Opelit löytyvät ensi kesään saakka nykyisistä myyntitiloista, ...
Kaksin aina kaunihimpi. Kimmo Rötkö (vas.) ja Vesa Laitinen (oik.) paiskasivat kättä autokauppojen kunniaksi Autoarinan automyyjä Jarmo Liukkosen kanssa.

Työkalun on syytä toimia

|
Pakettiauto on nuohousalan ammattilaiselle työkalu ja käyntikortti. Nuohouksien lisäksi ilmanvaihtokanavien puhdistamiseen erikoistunut RT-Nuohous operoi Mikkelin seudun ohella teollisuusasiakkaiden parissa isommalla reviirillä. Kahden yrittäjän lisäksi ...
Iso asia. Auto-Killan Mikkelin liikkeen myyntipäällikkö Teemu Pulliainen, toimitusjohtaja Aki Savolainen ja huoltopäällikkö Juha-Matti Pulkkinen (oik.) luottavat Fordin vetovoimaan.

Auto-Kilta sai haluamansa

|
Neljän paikkakunnan ketjusta löytyvät nyt samat merkit joka liikkeestä. Mikkelin Auto-Killan toimipaikalla käy kova sutina. Vasta saadun Ford-edustuksen myötä markkinaosuus henkilöautomyynnistä nousee toisella mokomalla, ...