Kuuvitonen osuu käyttäjänsä ytimeen

7.7.2017 Auto & Kone
Lainetta. Vaikka Q5 edustaa hillittyä linjaa, niin sopivassa valossa autosta löytyy kokispullomaisia piirteitä.

Audin suositun katumaasturin toinen sukupolvi on hiottu viimeisen päälle.

Vuonna 2008 ensimmäisen kerran päivänvalon nähnyt Q5 kiilasi suoraan kokoluokkansa kärkitaistoon. Vuosien varrella autoa on myyty vajaat 2 miljoonaa yksilöä. Viime vuoden puolella kehiin astui täysin uusi malliversio, joka pohjautuu A4 ja A5 malleista tuttuun MLBevo pohjalevyyn.
Muotoilultaan Q5 on konservatiivinen, eikä keskivertojannu välttämättä tajua mallin olevan upouusi. Ingolstadtin insinöörit ovat tehneet työtä yhtälön parissa, jonka tarkoituksena on säilyttää tietty arvokkuus ja pysyvyys, mutta samalla auton pitää näyttää kuitenkin uudelta. Silmä vangitsee ulkomuodoista ensimmäisinä aiempaa viirumaisimmat ajovalot sekä huomattavan jyrkät konepellin pokkaukset.

Varsinainen moniottelija. Takaistuinta voi muokata moneen suuntaan ja käyttötarkoitukseen.
Varsinainen moniottelija. Takaistuinta voi muokata moneen suuntaan ja käyttötarkoitukseen.

Materiaalien osalta uusi malli on kokenut raavaan miehen painon suuruisen laihdutuskuurin. Alumiinin käytössä aiemminkin kunnostautuneen saksalaisvalmistajan valinnat materiaalipuolella ovat säästäneet painoa peräti 90 kilon verran. Etu on tehty silti mittoja kaihtamatta, sillä Q5 on aiempaa pidempi ja korkeampi.
Voimanlähteinä toimivat käytännössä dieselit. Bensamoottorin saa superärhäkkänä, 354 hevosvoiman SQ5-mallina. Yleisin valinta on konsernin tuttu 2,0 litran iskutilavuuden omaava common rail diesel, josta on puristettu joko 163 tai 190 hevosvoimaa. Kiihkeyttä haluaville on tarjolla myös dieselpuolelta vaihtoehto, peräti 286 hevosta omaava 3,0 V6 TDI.
Tehoa välitetään S Tronic -kaksoiskytkinvaihteiston avulla neljälle tassulle quattro with ultra technology -nelivetojärjestelmän avulla. Systeemi karsii voimansiirtohäviöitä esimerkiksi maantieajossa pysäyttämällä takavedon kardaaniakselin pyörimistä myöten. Ainakin hiekkatiellä homma toimii hyvin ja valmistajan mukaan systeemi toimii ennakoidusti. Näin vedon pitäisi olla tarvittaessa päällä silmänräpäyksessä. Uutta on myös lisävarusteena saatavilla oleva ilmajousitus.
Lokasuojiksi osittain kaartuva etukansi on kookas ja painava, mutta on kaasuvaimennettujen iskareiden vuoksi kevyt käsitellä. Ovet näyttävät olevan osa auton alareunaa, sillä ne kaartuvat helmakoteloiden viereen. Auton alaosa ja lokasuojan kaaret on päällystetty muovilla, joten välitöntä naarmuuntumisvaaraa ei ole edes sivutiellä.
Sisältä Q5 näyttää hyvin pitkälti A4:ltä. Ja mikäs siinä, kun valittavana on virtuaalimittaristoa ja tyylikkäitä, jopa korumaisia, mutta silti sopivan hillittyjä yksityiskohtia. Tarpeeksi korkeaselkänojaisissa etuistuimissa viihtyy hyvin ja kun ajamisen kaikki perusasiat ovat vähintäänkin kunnossa, voi ajamisesta nauttia. Koeajoauton rautajousitus toimi miellyttävästi, eivätkä kuoppien ja nyppyjen koot tuntuneet juuri missään. Sama koski ohjausta, joka ei välitä teräviäkään monttuja kuljettajan näpeille. Osansa miellyttävään alustan toimivuuteen oli varmasti myös sillä, että renkaat olivat reippaasti korkeaprofiiliset.

Kosketusnäytön sijaan. Pikavalintoja on hyvä sormeilla, kun vaihdevalitsin toimii rannetukena. Kosketuslevyn saa lisävarusteena.
Kosketusnäytön sijaan. Pikavalintoja on hyvä sormeilla, kun vaihdevalitsin toimii rannetukena. Kosketuslevyn saa lisävarusteena.

Karkealla asvaltilla matkustamoon kantautui jonkin verran rengasääniä, mutta tuulensuhinat ja moottoriäänet olivat lähes tyystin poissa. Syykin löytyy katsomalla tarkemmin, sillä tuplatiivistein varustettua ovea pitää vetää topakasti kiinni. Takaistuimet ovat säädettävissä pituussuunnan lisäksi myös selkänojan kallistuksen suhteen. Vaihtoehtoisten asentojen lisäksi tilaa löytyy reilusti varsinkin korkeussuunnassa, pitkäkin kaveri pystyy istumaan takaistuimella vaikka hattu päässä.

Moottorin ajotilaa voi muuttaa useamman eri asetuksen mukaisesti. kovempaa ajoa tai leppoisampaa rullailua voi ruokkia haluamallaan asetuksella ja syheröisimmälle tielle löytyy vielä off-road -asento. Viihdepuolta käytetään vaihdevalitsimen edessä sijaitsevasta ohjainpyörästä. Ideologiaan ei siis kuulu kosketusnäyttö sormenjälkineen, vaan pikakytkimien avulla navigoiminen. Lisävarusteena saa kuitenkin kosketuslevyn. Älypuhelimen liittäminen osaksi viihdejärjestelmää on tietenkin pala kakkua, mutta Q5:een saa myös halutessaan Wi-Fin.
Uusi Q5 on tasaisen varma auto heikoimmillekin teille. Sen tarkoitus ei ole herättää tansseissa huomiota kirkuvan punaisilla vermeillään, vaan pikemminkin kysymyksessä on arvokkaan ja varman oloinen herra kulmapöydästä. Turhia selityksiä ei tarvita, vaan asia pitää todeta ihan itse.

 

Speksit:

  • Audi Q5 2,0 TDI Quattro S-Tronic Business
  • Hinta Koeajovarustein: 63 317,56 € (hinnat alk. 53 579,16 €)
  • Polttomoottori: 1 968 cm3 (Common rail, turboahdin)
  • Suurin teho: 190 hv/140 kW (3 800 –4 200 r/min)
  • Suurin vääntö: 400 Nm (1 750 –3 000 r/min)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 7,9 s
  • Huippunopeus: 218 km/h
  • Kulutus: 4,7/5,3/4,9 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 129 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0