Avolegendasta tuli oma karkki!

|

Fiat 500:n avoversio keräsi katseita missä sillä vain liikkuikaan.
Fiat 500:n avoversio keräsi katseita missä sillä vain liikkuikaan.

Avoautossa on vain taivas kattona. Kesän hauskin ajokokemus sai hyvälle tuulelle.

Fiat 500 C on ehdottomasti yksi kesäni hauskimmista jutuista. Legendaarisesta ja alkuperäisestä pikku-Fiatista olen kuullut monta tarinaa ja käyttäjäkokemusta. Isot miehet ovat ahtaneet itsensä pikkuauton takapenkille ja autossa on riemu raikunut takamoottorin kuumottaessa selkäpiitä.
Itsellä ei aidosta retroraudasta ole kokemusta, mutta päivitetty versio kyseisestä mallista sai heti ensisilmäyksellä hyvälle tuulelle. Mintunvihreästä autosta tuli mieleen ranskanpastilli, vaikkakin tämä karamelli on valmistettu Italiassa.
Avoautoreissu alkoi heti poltella, mutta ennen matkaan lähtöä oli hyvä kuulla pikainen opastus auton toimintoihin. Automyyjä neuvoi perusasiat ja kangaskaton käytön. Sähköinen kattomekanismi osoittautui hiljaiseksi kankaan siirtyessä kolmessa eri vaiheessa auton takaosaan. Tuulen­oh­jain löytyi tuulilasin yläreunasta, joka otettiin esiin manuaalisesti. Itselleni tärkein muistettava asia olikin tuulen ohjaimen laskeminen ennen katon sulkemista, sillä muuten voi mennä jotain rikki.

Matka alkoi hyvissä tunnelmissa ja heti ensimmäisessä liikenneympyrässä tuli vastaan toinen avoauto. Mieleen pälkähti, että kuuluisikohan kohdatessa tervehtiä, mutta ilmeisesti tällainen ei ole avoautoilijoiden keskuudessa tapana.
Matkaa tehdessä silmä tarttui retrohenkiseen nopeusmittariin ja kojelaudan pyöreisiin muotoihin. Vielä, kun aukaisi sähkökäyttöiset sivuikkunat, niin tuuli tuiversi hiukset kivasti sekaisin. Musiikki kuului stereoista hyvin, eikä matkantekoa haitannut oikeastaan mikään. Ainut epäkohta mihin tämä kesäautoilija kiinnitti huomiota, oli rajoittunut näkyvyys taakse katon ollessa alhaalla. Peruutuspeilistä näkyi vain takana tulevan auton katto, mutta vastaavasti sivupeilit komppasivat asiaa.

Kattomekanismi laskostuu näppärästi takapenkin taakse. Takakontissa ei ole reilusti tilaa, mutta muutama kauppakassi sinne mahtuu.
Kattomekanismi laskostuu näppärästi takapenkin taakse. Takakontissa ei ole reilusti tilaa, mutta muutama kauppakassi sinne mahtuu.

Maantienopeuksiin kiihdytettäessä autossa pelmahti pienesti pakokaasun tuoksu, mutta se haihtui taivaan tuuliin saman tien. Vastaavasti kirkkopuiston varrella sisään tulvi kukkivien sireenien tuoksu ihan kuin moottoripyörällä ajaes­sa.
Pysäköintitutka ei reagoinut parkkeeratessa missään vaiheessa. Ehkä olinkin liikenteessä sen verran varovaisella mielellä, etten kovin ahtaisiin paikkoihin edes yrittänyt sovittaa autoa.

Koska auto oli vain päivän käytössä, täytyi siitä ottaa ilo kokonaan irti ja lähteä vielä ilta-ajelulle. Iltareissuksi sopi teinityttöjen hakeminen liikenneasemalta. En kertonut etukäteen, että millä autolla tulen hakemaan, mutta pyysin kiinnittämään huomiota ”karamelliin”.
Rippikouluikäiset tytöt huomioivat heti söpön auton ja ilmeistä päätellen paluukyytiin oltiin tulossa mielellään. Tytöt ihastelivat sisutusta, muotoja ja kiiltävää kojelautaa, eikä mennyt kuin sekunti, kun kamerapuhelimet oli kaivettu esille.
Koska oli viileä ilta, olin lähtenyt liikenteeseen katto suljettuna. Vasta keskustaa lähestyessä muistin esitellä tytöille sen kaikista parhaimman jutun. Teinit suorastaan hullaantuivat, kun heille paljastui, että kyseessä olikin avoauto. Vanhempi kyytiläinen halusi myös takapenkille ja sittenhän niitä selfieitä vasta otettiinkin.

Takapenkillä otettiin selfieitä.
Takapenkillä otettiin selfieitä.

Auton palauttaminen seuraavana aamuna oikeastaan vähän harmitti. Voisin kruisailla karamellillä koko kesän!

Mersuhan se. Avolavainen tähtikeula on muhkeasti muotoiltu.

Ensimmäinen kerta

|
Maailman vanhin autonvalmistaja toi markkinoille historiansa ensimmäisen avolava-auton. Ihan soitellen sotaan Mercedes-Benz ei ole X-mallinsa kanssa lähtenyt. Yhteistyökumppanina on ollut Renault-Nissan allianssi ja tarkemmin ...
Kuin kotonaan. X3 esiintyy tasaisen varmasti, on alla sitten moottoritie tai maaseudun soratie.

Tilavampi ilman venytystä

|
Kolmannen sukupolven X3 meni täysin uusiksi. Kutistuneen omapainon ohella uusi X3 on venynyt mittojensa sisällä. Vaikka uusi äkskolmonen on mitoiltaan vanhakoppaisen X5:n luokkaa, niin ...
Herättää huomiota. Sympaattinen muotoilu yhdessä personointiosien kanssa kerää katseita.

Erilainen nuori

|
Ranskalaismerkki on silminnähden palannut muotoilullisille juurilleen. Automerkeistä juuri Citroën on marssittanut viime aikoina markkinoille autoja, joiden valmistajasta ei voi erehtyä. Persoonallisen muotoilun ohella myös ...
Kurateiden kuningas. Crossovereiden ominaisuudet sattuvat maakuntamme tiestöön loistavasti.

Vastaus huutoon

|
Kia Stonic on täysin uusi malli suosikkiluokkaan. Crossovereiden marssi jatkuu. Tuorein osallistuja tulee Kauko-Idästä, kun Kia esitteli uuden, Sportagea pienemmän mallin. Reseptin perusainekset koostuvat ...
Talvea vasten. Uusi Polo rantautui hiljattain Suomen markkinoille.

Luokkarajat uusiksi

|
Kuudennen sukupolven Volkswagen Polo on saanut ison kasvuruiskeen. Uudelle VAG-konsernin pohjalevylle perustettu Polo ei suotta pullistele, sillä pikkuautoluokan haamurajana pidetty neljän metrin pituusmitta on ...