Kiltistä pojasta kapinalliseksi

|

IMG_9846

Viidennen sukupolven Nissan Micran voi valita omakseen noin puolentoistasadan eri version joukosta.

Harvoin massavalmistajan tekemä malliuudistus on niin perusteellinen kuin nyt uuden Micran kohdalla. Toki täydellisiä suunnanmuutoksia on nähty ennenkin, mutta silloin on yleensä mallinimikin laitettu uusiksi. Hyvin myyneen Micran tapauksessa tähän ei kuitenkaan ryhdytty.
Lähtökohtana on ollut Renault-Nissanin parhaimpien palikoiden yhdistäminen houkuttelevaan muotoiluun ja kokoluokassaan hyviin tiloihin. Varustelun osalta puhutaan tietenkin viimeisimmistä kotkotuksista, joka tarkoittaa auton käyttöjärjestelmän liitettävyyttä omiin lähteisiin eli käytännössä älypuhelimiin.

Muotoilu on lyhyesti sanottuna urheilullinen. Se on tässä luokassa Nissanin kohdalla jotain uutta. Terävälinjaisten yksityiskohtien vastapainona ovat pehmeämmät isot muotolinjat. Tarkemmin katsottaessa vyötärölinjan muotopokkaus kiertää auton ympäri. Kun houkuttelevaan ulkoasuun lisätään halutut verhoiluvaihtoehdot, peilinkuoret, kylkilistasarjat, etu- ja takapuskurien koristeet, vanteet ja teippaukset, on oma henkilökohtainen Micra valmis.
D-kirjaimen muotoinen ohjauspyörä on kuin suoraan urheiluautosta. Tyyliseikkojen ohella ajan tasalla on myös muu sisäilme. Vaakasuuntaisten päälinjojen ohella tyylikkyyttä luovat hopeanväriset yksityiskohdat. Parasta on kuitenkin hyvin arkinen asia: tilaa on hyvin joka suuntaan. Tämä totuus koskee aikuisten osalta lähinnä etumatkustajia. Takana tilaa on niukemmin, kuten B-seg­mentin autojen kohdalla tuppaa olemaan.
Varustetasoja on kaikkiaan neljä, Visia, Acenta, N-Connecta ja Tekna. Lisäksi erilaisia paketteja on saatavilla viljalti. Mielenkiintoinen tuttavuus on Premium Pack, jonka mukana tulevat navigaattori, peruutuskamera tutkilla sekä varsinainen karkki, Bosen audiojärjestelmä. Sen oveluus piilee kuljettajan niskatuessa sijaitsevista kaiutinelementeistä, joiden pohjalta musiikkinautinto on tyystin toisenlainen.

Täynnä. Nykyaikaisen pikkuauton konehuoneeseen ei ole juuri asiaa.
Täynnä. Nykyaikaisen pikkuauton konehuoneeseen ei ole juuri asiaa.

Mausteita on saatavilla aina 360-asteen kameraan ja nahkaverhoiluun saakka. Karvalakkimallissakin on esimerkiksi ilmastointi, radio, sähköpeilit ja hätäjarrutustoiminto. Seuraavassa eli Acentassa on jo 7” näyttö, vakionopeussäädin ja liikennemerkkien tunnistus. Turvatekniikkaa on tarjolla laajalla rintamalla, kuten esimerkiksi kaistavahti ja hätäjarrutustoiminto kertovat.
Ajamisen ja ohjaustunnon osalta kehitys on edelliseen sukupolveen nähden ollut melkoista. Kaupunkiajon lisäksi myös maantiellä meno maistuu, eikä kuljettajan tarvitse tehdä korjaavia liikkeitä koko ajan. Yhteenvetona voisi sanoa, että jousitus ja ohjaus toimivat hyvin, oli tienpinta mikä tahansa. Lenkin aikana vallitsi vieläpä melkoinen puhuri. Sen perusteella suuntavakaudesta voi antaa kiitettävän arvosanan. Hyvien ajo-ominaisuuksien näkökulmasta katsoen Micraan voisi istuttaa tehokkaammankin moottorin.
Ainoa huomioon otettava seikka löytyy auton takaosasta: soratiellä kivien rapse kuuluu matkustamoon selkeästi. Tämä seikka tulee kuitenkin viimeisen päälle kuntoon ja vieläpä verrattain pienellä rahalla äänieristyskäsittelyn turvin. On syytä tähdentää, että Micra ei ole tämän asian kanssa yksin, vaan sama ongelma koskee lähes kaikkia kilpakumppaneita.

Päävoimanlähteet ovat yhteistyökumppani Renault`n käsialaa. Bensiinimoottoreita on kaksi, turbon kanssa tai ilman sekä yksi diesel. Vajaan litran iskutilavuuden omaava bensaturbo ja puolitoistalitrainen diesel suoltavat parhaimmillaan 90 hevosvoimaa, vaparibensa 70. Samat moottorit löytyvät Renault Cliosta ja itseasiassa Micra valmistetaan Ranskan tuotantolaitoksilla. Vaihteistona on 5-portainen manuaali, automaatin vuoro on myöhemmin.
Micra on kehitetty ensimmäistä kertaa puhtaasti eurooppalaisesta vinkkelistä ja sen huomaa. Se tarjoaa luokassaan hyvät tilat ja ajo-ominaisuudet. Kun tähän yhdistetään kiinnostava muotoilu ja lukuisat personointimahdollisuudet, ovat kaikki menestyksen ainekset kasassa.

Mersuhan se. Avolavainen tähtikeula on muhkeasti muotoiltu.

Ensimmäinen kerta

|
Maailman vanhin autonvalmistaja toi markkinoille historiansa ensimmäisen avolava-auton. Ihan soitellen sotaan Mercedes-Benz ei ole X-mallinsa kanssa lähtenyt. Yhteistyökumppanina on ollut Renault-Nissan allianssi ja tarkemmin ...
Kuin kotonaan. X3 esiintyy tasaisen varmasti, on alla sitten moottoritie tai maaseudun soratie.

Tilavampi ilman venytystä

|
Kolmannen sukupolven X3 meni täysin uusiksi. Kutistuneen omapainon ohella uusi X3 on venynyt mittojensa sisällä. Vaikka uusi äkskolmonen on mitoiltaan vanhakoppaisen X5:n luokkaa, niin ...
Herättää huomiota. Sympaattinen muotoilu yhdessä personointiosien kanssa kerää katseita.

Erilainen nuori

|
Ranskalaismerkki on silminnähden palannut muotoilullisille juurilleen. Automerkeistä juuri Citroën on marssittanut viime aikoina markkinoille autoja, joiden valmistajasta ei voi erehtyä. Persoonallisen muotoilun ohella myös ...
Kurateiden kuningas. Crossovereiden ominaisuudet sattuvat maakuntamme tiestöön loistavasti.

Vastaus huutoon

|
Kia Stonic on täysin uusi malli suosikkiluokkaan. Crossovereiden marssi jatkuu. Tuorein osallistuja tulee Kauko-Idästä, kun Kia esitteli uuden, Sportagea pienemmän mallin. Reseptin perusainekset koostuvat ...
Talvea vasten. Uusi Polo rantautui hiljattain Suomen markkinoille.

Luokkarajat uusiksi

|
Kuudennen sukupolven Volkswagen Polo on saanut ison kasvuruiskeen. Uudelle VAG-konsernin pohjalevylle perustettu Polo ei suotta pullistele, sillä pikkuautoluokan haamurajana pidetty neljän metrin pituusmitta on ...