Kiltistä pojasta kapinalliseksi

|

IMG_9846

Viidennen sukupolven Nissan Micran voi valita omakseen noin puolentoistasadan eri version joukosta.

Harvoin massavalmistajan tekemä malliuudistus on niin perusteellinen kuin nyt uuden Micran kohdalla. Toki täydellisiä suunnanmuutoksia on nähty ennenkin, mutta silloin on yleensä mallinimikin laitettu uusiksi. Hyvin myyneen Micran tapauksessa tähän ei kuitenkaan ryhdytty.
Lähtökohtana on ollut Renault-Nissanin parhaimpien palikoiden yhdistäminen houkuttelevaan muotoiluun ja kokoluokassaan hyviin tiloihin. Varustelun osalta puhutaan tietenkin viimeisimmistä kotkotuksista, joka tarkoittaa auton käyttöjärjestelmän liitettävyyttä omiin lähteisiin eli käytännössä älypuhelimiin.

Muotoilu on lyhyesti sanottuna urheilullinen. Se on tässä luokassa Nissanin kohdalla jotain uutta. Terävälinjaisten yksityiskohtien vastapainona ovat pehmeämmät isot muotolinjat. Tarkemmin katsottaessa vyötärölinjan muotopokkaus kiertää auton ympäri. Kun houkuttelevaan ulkoasuun lisätään halutut verhoiluvaihtoehdot, peilinkuoret, kylkilistasarjat, etu- ja takapuskurien koristeet, vanteet ja teippaukset, on oma henkilökohtainen Micra valmis.
D-kirjaimen muotoinen ohjauspyörä on kuin suoraan urheiluautosta. Tyyliseikkojen ohella ajan tasalla on myös muu sisäilme. Vaakasuuntaisten päälinjojen ohella tyylikkyyttä luovat hopeanväriset yksityiskohdat. Parasta on kuitenkin hyvin arkinen asia: tilaa on hyvin joka suuntaan. Tämä totuus koskee aikuisten osalta lähinnä etumatkustajia. Takana tilaa on niukemmin, kuten B-seg­mentin autojen kohdalla tuppaa olemaan.
Varustetasoja on kaikkiaan neljä, Visia, Acenta, N-Connecta ja Tekna. Lisäksi erilaisia paketteja on saatavilla viljalti. Mielenkiintoinen tuttavuus on Premium Pack, jonka mukana tulevat navigaattori, peruutuskamera tutkilla sekä varsinainen karkki, Bosen audiojärjestelmä. Sen oveluus piilee kuljettajan niskatuessa sijaitsevista kaiutinelementeistä, joiden pohjalta musiikkinautinto on tyystin toisenlainen.

Täynnä. Nykyaikaisen pikkuauton konehuoneeseen ei ole juuri asiaa.
Täynnä. Nykyaikaisen pikkuauton konehuoneeseen ei ole juuri asiaa.

Mausteita on saatavilla aina 360-asteen kameraan ja nahkaverhoiluun saakka. Karvalakkimallissakin on esimerkiksi ilmastointi, radio, sähköpeilit ja hätäjarrutustoiminto. Seuraavassa eli Acentassa on jo 7” näyttö, vakionopeussäädin ja liikennemerkkien tunnistus. Turvatekniikkaa on tarjolla laajalla rintamalla, kuten esimerkiksi kaistavahti ja hätäjarrutustoiminto kertovat.
Ajamisen ja ohjaustunnon osalta kehitys on edelliseen sukupolveen nähden ollut melkoista. Kaupunkiajon lisäksi myös maantiellä meno maistuu, eikä kuljettajan tarvitse tehdä korjaavia liikkeitä koko ajan. Yhteenvetona voisi sanoa, että jousitus ja ohjaus toimivat hyvin, oli tienpinta mikä tahansa. Lenkin aikana vallitsi vieläpä melkoinen puhuri. Sen perusteella suuntavakaudesta voi antaa kiitettävän arvosanan. Hyvien ajo-ominaisuuksien näkökulmasta katsoen Micraan voisi istuttaa tehokkaammankin moottorin.
Ainoa huomioon otettava seikka löytyy auton takaosasta: soratiellä kivien rapse kuuluu matkustamoon selkeästi. Tämä seikka tulee kuitenkin viimeisen päälle kuntoon ja vieläpä verrattain pienellä rahalla äänieristyskäsittelyn turvin. On syytä tähdentää, että Micra ei ole tämän asian kanssa yksin, vaan sama ongelma koskee lähes kaikkia kilpakumppaneita.

Päävoimanlähteet ovat yhteistyökumppani Renault`n käsialaa. Bensiinimoottoreita on kaksi, turbon kanssa tai ilman sekä yksi diesel. Vajaan litran iskutilavuuden omaava bensaturbo ja puolitoistalitrainen diesel suoltavat parhaimmillaan 90 hevosvoimaa, vaparibensa 70. Samat moottorit löytyvät Renault Cliosta ja itseasiassa Micra valmistetaan Ranskan tuotantolaitoksilla. Vaihteistona on 5-portainen manuaali, automaatin vuoro on myöhemmin.
Micra on kehitetty ensimmäistä kertaa puhtaasti eurooppalaisesta vinkkelistä ja sen huomaa. Se tarjoaa luokassaan hyvät tilat ja ajo-ominaisuudet. Kun tähän yhdistetään kiinnostava muotoilu ja lukuisat personointimahdollisuudet, ovat kaikki menestyksen ainekset kasassa.

Katu-uskottava. Crossland X:n keulailmettä hallitsee iso maski ja sen alapuolella oleva suurikokoinen säleikkö.

Suurien saappaiden täyttäjä

|
Opelin uusien mallien esittelytahti on ollut viime aikoina kova. Nyt esitelty Grandland X on salamamerkin vastaus kovasti kilpailtuun luokkaan. Automarkkinoilla crossoverit eli korkeammalla maavaralla ...
Huomaamaton hybridi. Ladattava pistoke työnnetään vasemmassa etulokasuojassa olevan suojakannen alle, muuten ei auto hybridimerkkejä lukuun ottamatta ulkoisesti massasta erotu.

Töpselivoimainen Optima

|
Hybridien marssi markkinoille tiivistyy. Nyt vuorossa on Kian isomman perheauton ladattava versio. Optima lienee merkin malleista suurelle yleisölle se vähemmän tunnettu. Kian kohdalla isompi ...
Tyyliniekka. Uusi 5008 on tyylikäs iso SUV.

Vuoden Auto sai isoveljen

|
Uusi 5008 iskee tilaa tarvitsevien markkinoille katumaasturina. Alkuvuodesta Suomeen rantautunut 3008 on niittänyt mainetta ja kunniaa. Valinta läntisen Euroopan arvostetuimman autoalan tunnustuksen saajaksi, Vuoden ...
Sporttinen olemus. Uuden Seat Ibizan ilme on määrätietoinen.

Yhä suuremmalle kohderyhmälle

|
Pienten autojen suosio jatkaa kasvuaan. Seat leipoi Ibizastaan markkinoille täysin uuden kakunjakajan kirsikkoineen. Maailma on muuttunut, sillä VAG antoi uuden MQB A0-pohjalevynsä ensimmäisenä espanjalaismerkkinsä ...
Terävä ote. Useammalla kuljettajalla loppuu ennemmin henkinen kantti kuin XC60:stä ominaisuudet.

Suoraan luokkansa huipulle

|
Maailmanlaajuisesti Volvon myydyin malli uusiutui täysin. Uusi XC60 uusittiin isoveljistään tutuilla ratkaisuilla. Hyväksi havaitut ominaisuudet on nyt paketoitu astetta myydymmän luokan malliin. Kysymyksessä ei ...