Kapteeni vaihtoi rahtilaiva- liikenteen Saimaan sisävesille

|

Markus Koponen toivoo kesältä aurinkoisia kelejä, jotta asiakkaille jäisi laivaristeilyistä mahdollisimman miellyttävä kokemus.
Markus Koponen toivoo kesältä aurinkoisia kelejä, jotta asiakkaille jäisi laivaristeilyistä mahdollisimman miellyttävä kokemus.

Jaarli aloitti jälleen kesäristeilyt.

Vuonna 1980 Makkosen telakalla valmistunut M/S Jaarli palasi jälleen sisävesiliikenteeseen. Turkulainen merikapteeni Markus Koponen ja mikkeliläinen merenkulun insinööriksi valmistuva Juhani Jenu ostivat laivan viime maaliskuussa. Explore Saimaa Oy:n omistajat tekivät kaupat 96-paikkaisesta risteilylaivasta Erkki Montosen kanssa, joka ehti toimia laivayrittäjänä vuosikymmenten ajan.
– Etsin yrityskäyttöön sopivaa laivaa aktiivisesti viimeiset kaksi vuotta, kunnes tämä löytyi. Viime kuukaudet ovatkin olleet kädet täynnä laivaa kunnostaessa. Onneksi yrityskumppani on varsinainen moniosaaja, toteaa Koponen.
Suurimmat muutokset kaksikko on tehnyt laivan ravintolan puolelle.
– Kahvila- ja ravintolapuolesta on tehty paremmin ammattikäyttöön sopiva. Ravintolapalvelut on ulkoistettu Anttolan Poijulle, jonka takana toimii Restafiesta Oy.
Laivan sisustusta ja tyyliä on muutenkin nykyaikaistettu.
– Laivassa oli ennen paljon penkkirivejä, vähän kuin linja-autoissa. Nyt penkkejä on poistettu ja niiden tilalle on tuotu pöytiä. Muutenkin koko yleisilmettä on muutettu nuoremmaksi.

Jaarli aloitti maisemaristeilyt kesäkuun alussa ja lähes heti perään lounasristeilyt Kyyhkylään. Koposen mukaan heinäkuussa ohjelmaan lisätään vielä päivällisristeilyt.
– Keskiviikkosin teemme risteilyjä Löydön kartanoon ja Astuvansalmen kalliomaalauksille. Lähdöt ovat Mikkelistä ja Ristiinasta. Risteilyohjelmassa ja aikataulutuksessa on ajateltu asiakasystävällisyyttä.
Jaarli tekee myös tilausristeilyjä aamuin ja illoin. Neljän tunnin aikana ehtii hyvin seilata Saimaalla lähes kaikkialle minne vain asiakas haluaa ja laivalla veden syvyyden puolesta pääsee. Asiakkaiksi odotetaan päiväristeilijöiden ohella yrityksiä ja seurueita.

Koponen on koulutukseltaan merikapteeni ja työskennellyt viimeiset kymmenen vuotta perämiehenä rahtilaivoissa. Merimies kertoo seilanneensa Itämerellä, Pohjanmerellä, Välimerellä ja itäisellä Atlantilla. Hän asuu Turussa yhdessä vaimonsa ja kahden pienen poikansa kanssa. Tosin tämän kesän hän asuu Jaarlissa.

M/S Jaarli on rakennettu vuonna 1980. Viisi vuotta myöhemmin sen pituutta jatkettiin viidellä metrillä. Laivan pää-ja apukoneet on uusittu vuonna 2003.
M/S Jaarli on rakennettu vuonna 1980. Viisi vuotta myöhemmin sen pituutta jatkettiin viidellä metrillä. Laivan pää-ja apukoneet on uusittu vuonna 2003.

– Laivassa on katto pään päällä, peseytymismahdollisuudet ja lämmitys toimii. Perhe on tottunut siihen, että saatan olla kotoa pois kuusikin viikkoa. Vaimolla on koko kesä lomaa, joten he voivat tulla Mikkeliin vaikka viikoksi kerrallaan, Koponen suunnittelee.
– Itselleni tämä on ammattitaidon kasvattamista. Sinänsä järvellä seilaaminen on ihan uusi ala. Toki tässä on kehittymistä niin yrityksenä kuin palveluidenkin osalta.
Laivan kapteeni toivoo ennen kaikkea, että kaikille asiakkaille jäisi risteilyistä miellyttävä ja turvallinen kokemus.
– Tietysti toivon myös aurinkoisia risteilykelejä ja sen myötä paljon asiakkaita. Sään jumala vastaa siitä, että tuleeko asiakkaita vai ei, hän naurahtaa iloisesti.

Turha roina on siivoajan painajainen

|
Jokainen siivoaa tavallaan ja niin monta kertaa viikossa kuin itselle sopii. Siivoajatyyppejä on monenlaisia laiskoista siivousfriikkeihin. Palvelupäällikkö Ester Suve-Nykänen Mikkeli Siivotaan Oy:stä sanoo, että ...
Krookukset ovat kevään ensimmäisiä kasveja.

Kevään tulo on nurkan takana

|
Suomessa kevätkuukausia ovat maalis-, huhti- ja toukokuu. Mutta mikä on terminen kevät? Ilmatieteenlaitoksen mukaan termiset vuodenajat määritellään vuorokauden keskilämpötilojen perusteella. Termisen kevään aikana vuorokauden ...
Hyvät näkymät. 40 asiakaspaikan panoraamakahviosta näkee radan tapahtumat ilman suurempia kurkotteluja. Kari Liimatainen ja Marko Salmikunnas eivät ole juuri ehtineet istuskella, kun hanketta on viety eteenpäin.

Sisäkarting-rata valmistuu pian

|
Hirvensalmen Autourheilijoiden sisäkarting-hanke valmistuu hyvää vauhtia. Sähkökäyttöiset autot on tilattu ja ajamaan pääsee pääsiäiseen mennessä. Sisäkarting-hallissa huhkitaan paikkoja kuntoon talven ensimmäisten paukkupakkasten naristaessa nurkkia. ...