Kapteeni vaihtoi rahtilaiva- liikenteen Saimaan sisävesille

|

Markus Koponen toivoo kesältä aurinkoisia kelejä, jotta asiakkaille jäisi laivaristeilyistä mahdollisimman miellyttävä kokemus.
Markus Koponen toivoo kesältä aurinkoisia kelejä, jotta asiakkaille jäisi laivaristeilyistä mahdollisimman miellyttävä kokemus.

Jaarli aloitti jälleen kesäristeilyt.

Vuonna 1980 Makkosen telakalla valmistunut M/S Jaarli palasi jälleen sisävesiliikenteeseen. Turkulainen merikapteeni Markus Koponen ja mikkeliläinen merenkulun insinööriksi valmistuva Juhani Jenu ostivat laivan viime maaliskuussa. Explore Saimaa Oy:n omistajat tekivät kaupat 96-paikkaisesta risteilylaivasta Erkki Montosen kanssa, joka ehti toimia laivayrittäjänä vuosikymmenten ajan.
– Etsin yrityskäyttöön sopivaa laivaa aktiivisesti viimeiset kaksi vuotta, kunnes tämä löytyi. Viime kuukaudet ovatkin olleet kädet täynnä laivaa kunnostaessa. Onneksi yrityskumppani on varsinainen moniosaaja, toteaa Koponen.
Suurimmat muutokset kaksikko on tehnyt laivan ravintolan puolelle.
– Kahvila- ja ravintolapuolesta on tehty paremmin ammattikäyttöön sopiva. Ravintolapalvelut on ulkoistettu Anttolan Poijulle, jonka takana toimii Restafiesta Oy.
Laivan sisustusta ja tyyliä on muutenkin nykyaikaistettu.
– Laivassa oli ennen paljon penkkirivejä, vähän kuin linja-autoissa. Nyt penkkejä on poistettu ja niiden tilalle on tuotu pöytiä. Muutenkin koko yleisilmettä on muutettu nuoremmaksi.

Jaarli aloitti maisemaristeilyt kesäkuun alussa ja lähes heti perään lounasristeilyt Kyyhkylään. Koposen mukaan heinäkuussa ohjelmaan lisätään vielä päivällisristeilyt.
– Keskiviikkosin teemme risteilyjä Löydön kartanoon ja Astuvansalmen kalliomaalauksille. Lähdöt ovat Mikkelistä ja Ristiinasta. Risteilyohjelmassa ja aikataulutuksessa on ajateltu asiakasystävällisyyttä.
Jaarli tekee myös tilausristeilyjä aamuin ja illoin. Neljän tunnin aikana ehtii hyvin seilata Saimaalla lähes kaikkialle minne vain asiakas haluaa ja laivalla veden syvyyden puolesta pääsee. Asiakkaiksi odotetaan päiväristeilijöiden ohella yrityksiä ja seurueita.

Koponen on koulutukseltaan merikapteeni ja työskennellyt viimeiset kymmenen vuotta perämiehenä rahtilaivoissa. Merimies kertoo seilanneensa Itämerellä, Pohjanmerellä, Välimerellä ja itäisellä Atlantilla. Hän asuu Turussa yhdessä vaimonsa ja kahden pienen poikansa kanssa. Tosin tämän kesän hän asuu Jaarlissa.

M/S Jaarli on rakennettu vuonna 1980. Viisi vuotta myöhemmin sen pituutta jatkettiin viidellä metrillä. Laivan pää-ja apukoneet on uusittu vuonna 2003.
M/S Jaarli on rakennettu vuonna 1980. Viisi vuotta myöhemmin sen pituutta jatkettiin viidellä metrillä. Laivan pää-ja apukoneet on uusittu vuonna 2003.

– Laivassa on katto pään päällä, peseytymismahdollisuudet ja lämmitys toimii. Perhe on tottunut siihen, että saatan olla kotoa pois kuusikin viikkoa. Vaimolla on koko kesä lomaa, joten he voivat tulla Mikkeliin vaikka viikoksi kerrallaan, Koponen suunnittelee.
– Itselleni tämä on ammattitaidon kasvattamista. Sinänsä järvellä seilaaminen on ihan uusi ala. Toki tässä on kehittymistä niin yrityksenä kuin palveluidenkin osalta.
Laivan kapteeni toivoo ennen kaikkea, että kaikille asiakkaille jäisi risteilyistä miellyttävä ja turvallinen kokemus.
– Tietysti toivon myös aurinkoisia risteilykelejä ja sen myötä paljon asiakkaita. Sään jumala vastaa siitä, että tuleeko asiakkaita vai ei, hän naurahtaa iloisesti.

Uusi palvelu. ExxonMobil Finlandin aluepäällikkö Jari Reponen ja Jarno Muttilainen As-Huollosta sopivat uuden pikaöljynvaihtopisteen avaamisesta.

Mobil Express löysi kodin AS-Huollosta

|
Öljynvaihto on muuttunut vuosien varrella monimutkaisemmiksi. Helmikuun alusta yrittäjäksi ryhtyneen Jarmo Muttilaisen komennossa toimiva AS-Huolto avasi hiljattain öljynvaihdon pikahuoltopisteen. Viiden hallin puolella työskentelevän ammattilaisen ...

Miksi ihminen kääntyy mielummin vasemmalle?

|
Aivot tottuvat kulttuurisidonnaisiin sääntöihin. Miksi kilpajuoksuradoilla juostaan vastapäivään? Miksi hulahula-vanteen pyörittäjä ketkuttaa mieluimmin vasemmalle? Valikoituuko koripallossa vasen helpommin tukijalaksi pyörimissuunnan ollessa vasempaan?  Pärjääkö joukkuelajeissa ...
Etelä-Savon Energia Oy:llä on jo käytössään kaksi kaasuautoa. Projektipäällikkö Mikko Liukkonen toteaa, ettei musta kulta riitä loputtomiin ja puhtaamman ympäristön eteen on tehtävä valintoja.

Biokaasun jakeluverkosto laajeni

|
Muutos liikennetottumuksissa on tulevaisuudessa väistämättä edessä. Mikkeliin avattiin noin kuukausi sitten BioSairila Oy:n kaasuautojen tankkausasema. Asema sijaitsee Graanin liikekeskuksen parkkipaikalla Tuppuralankadun vieressä. Tällä hetkellä ...