Kapteeni vaihtoi rahtilaiva- liikenteen Saimaan sisävesille

|

Markus Koponen toivoo kesältä aurinkoisia kelejä, jotta asiakkaille jäisi laivaristeilyistä mahdollisimman miellyttävä kokemus.
Markus Koponen toivoo kesältä aurinkoisia kelejä, jotta asiakkaille jäisi laivaristeilyistä mahdollisimman miellyttävä kokemus.

Jaarli aloitti jälleen kesäristeilyt.

Vuonna 1980 Makkosen telakalla valmistunut M/S Jaarli palasi jälleen sisävesiliikenteeseen. Turkulainen merikapteeni Markus Koponen ja mikkeliläinen merenkulun insinööriksi valmistuva Juhani Jenu ostivat laivan viime maaliskuussa. Explore Saimaa Oy:n omistajat tekivät kaupat 96-paikkaisesta risteilylaivasta Erkki Montosen kanssa, joka ehti toimia laivayrittäjänä vuosikymmenten ajan.
– Etsin yrityskäyttöön sopivaa laivaa aktiivisesti viimeiset kaksi vuotta, kunnes tämä löytyi. Viime kuukaudet ovatkin olleet kädet täynnä laivaa kunnostaessa. Onneksi yrityskumppani on varsinainen moniosaaja, toteaa Koponen.
Suurimmat muutokset kaksikko on tehnyt laivan ravintolan puolelle.
– Kahvila- ja ravintolapuolesta on tehty paremmin ammattikäyttöön sopiva. Ravintolapalvelut on ulkoistettu Anttolan Poijulle, jonka takana toimii Restafiesta Oy.
Laivan sisustusta ja tyyliä on muutenkin nykyaikaistettu.
– Laivassa oli ennen paljon penkkirivejä, vähän kuin linja-autoissa. Nyt penkkejä on poistettu ja niiden tilalle on tuotu pöytiä. Muutenkin koko yleisilmettä on muutettu nuoremmaksi.

Jaarli aloitti maisemaristeilyt kesäkuun alussa ja lähes heti perään lounasristeilyt Kyyhkylään. Koposen mukaan heinäkuussa ohjelmaan lisätään vielä päivällisristeilyt.
– Keskiviikkosin teemme risteilyjä Löydön kartanoon ja Astuvansalmen kalliomaalauksille. Lähdöt ovat Mikkelistä ja Ristiinasta. Risteilyohjelmassa ja aikataulutuksessa on ajateltu asiakasystävällisyyttä.
Jaarli tekee myös tilausristeilyjä aamuin ja illoin. Neljän tunnin aikana ehtii hyvin seilata Saimaalla lähes kaikkialle minne vain asiakas haluaa ja laivalla veden syvyyden puolesta pääsee. Asiakkaiksi odotetaan päiväristeilijöiden ohella yrityksiä ja seurueita.

Koponen on koulutukseltaan merikapteeni ja työskennellyt viimeiset kymmenen vuotta perämiehenä rahtilaivoissa. Merimies kertoo seilanneensa Itämerellä, Pohjanmerellä, Välimerellä ja itäisellä Atlantilla. Hän asuu Turussa yhdessä vaimonsa ja kahden pienen poikansa kanssa. Tosin tämän kesän hän asuu Jaarlissa.

M/S Jaarli on rakennettu vuonna 1980. Viisi vuotta myöhemmin sen pituutta jatkettiin viidellä metrillä. Laivan pää-ja apukoneet on uusittu vuonna 2003.
M/S Jaarli on rakennettu vuonna 1980. Viisi vuotta myöhemmin sen pituutta jatkettiin viidellä metrillä. Laivan pää-ja apukoneet on uusittu vuonna 2003.

– Laivassa on katto pään päällä, peseytymismahdollisuudet ja lämmitys toimii. Perhe on tottunut siihen, että saatan olla kotoa pois kuusikin viikkoa. Vaimolla on koko kesä lomaa, joten he voivat tulla Mikkeliin vaikka viikoksi kerrallaan, Koponen suunnittelee.
– Itselleni tämä on ammattitaidon kasvattamista. Sinänsä järvellä seilaaminen on ihan uusi ala. Toki tässä on kehittymistä niin yrityksenä kuin palveluidenkin osalta.
Laivan kapteeni toivoo ennen kaikkea, että kaikille asiakkaille jäisi risteilyistä miellyttävä ja turvallinen kokemus.
– Tietysti toivon myös aurinkoisia risteilykelejä ja sen myötä paljon asiakkaita. Sään jumala vastaa siitä, että tuleeko asiakkaita vai ei, hän naurahtaa iloisesti.

Mitä isompi, sitä pienempi. – Pakettiautojen autovero on suhteessa pienempi kun kantavuus on suurempi, kertoo myyntipäällikkö Jouni Mustonen Savilahden Auto Oy:stä.

Pakettiautokauppa odottaa nykäisyä

|
Hyötyajoneuvojen kehitys on ottanut isoja askelia henkilöautojen tapaan. Vanha toteamus Etelä-Savon hitaasta reagoinnista talouden muutoksiin näkyy pitävän paikkansa, mikäli on uskominen pakettiautojen myyntitilastoihin. Valtakunnallisesti ...
Mikkelin Lasiasennuksen lasiasentaja Jarno Puntanen näyttää 1980-luvulla rakennettuun omakotitaloon vaihdettavaa ikkunapakettia. Koska karmit olivat kunnossa, niin ikkunoiden kunnostukseen riittää vain lasien vaihto.

Energiahukan saa kuriin useilla toimilla

|
Jos seinän nurkista vetää ja ikkunalasit huurustuvat, niin kodin lämpö voi lämpö karata kattoharjalla istuville harakoille. Energian kulutusta voi vähentää askel kerrallaan. Syksyn viiletessä ...
Silja Kallioinen on harrastanut voimistelua reilun vuoden. Hänen tavoitteena on päästä kilpailemaan joskus ”isoihin kisoihin”.

Sirius sai lainaksi huippuosaamista

|
Tavoitteena on nostaa seuran valmennuksen tasoa. Lajin kysyntä yllätti voimisteluseuran väen. Silja Kallioinen on Voimisteluseura Sirius ry:n kasvatti, jonka tavoitteena on päästä tulevaisuudessa kilpailemaan ...
Joulun lähestyessä Arto Rantasen tuotteita lähtee paljon pukinkonttiin. Yksi erikoisuuksista on oikeassa reunassa oleva hapankaalin valmistuksessa käytettävä kaalinuija. Asiakkaan tarpeesta Rantanen alkoi myös valmistaa meditointipenkkejä, jotka ovatkin saavuttaneet yllättävän suosion.

Sydämellä tehtyjä puutöitä

|
Puu nähdään entistä arvokkaampana materiaalina. Astuttaessa sisään OR groupin tehtaanmyymälään vastassa on käsintehty ruokailupöytä sekä muita paikallisen puusepän Arto Rantasen valmistamia tuotteita. Tehtaanmyymälän ja ...
AGCO Suomi Oy Mikkelin myymäläpäällikkö Ville Kosonen iloitsi voittajan puolesta.  Uuden peräkärrin omistaja Aki Roppola ja Muurametalojen edustaja Tarja Haukka paiskasivat kättä palkinnon luovutuksen yhteydessä.

Peräkärri lähti Kuopioon

|
Muurametalot järjesti Mikkelin Asuntomessuilla arvonnan, jonka pääpalkintona oli henkilöauton kuomullinen peräkärri. Peräkärrin voittajalla, kuopiolaisella Aki Roppolalla, kävikin melkoinen tuuri. Miehen täyttämä arvontalappu poimittiin noin ...