Hirvensalmelle perustetaan sisäkarting-rata

|

Hirvensalmen Autourheilijat ry:n perustajajäsenet Mikko Lehto ja Kari Liimatainen testasivat talvella vasta hankittua rallisimulaattoria. Pian autourheiluväki pääsee harjoittelemaan myös kartingia.
Hirvensalmen Autourheilijat ry:n perustajajäsenet Mikko Lehto ja Kari Liimatainen testasivat talvella vasta hankittua rallisimulaattoria. Pian autourheiluväki pääsee harjoittelemaan myös kartingia.

Ajamaan päästään jo tänä syksynä.

Hirvensalmen Autourheilijat ry perustaa karting-hallin Otavantien varrelle, Mikkelin ja Hirvensalmen välisen tien varrella sijaitsevaan teollisuuskiinteistöön. HAU on solminut kunnan kanssa vuokrasopimuksen noin 1 000 neliön kokoisesta tilasta. Seura haki toiminnan perustamista varten Leader-rahoitusta Veej’jakaja ry:ltä, joka näytti hankkeelle hiljattain vihreää valoa.
– Avustuksen saaminen oli toiminnan aloittamisen kannalta välttämätöntä. Tarvitsemme noin 130 000–140 000 euron verran rahoitusta, kertoo seuran puheenjohtaja Kari Liimatainen.
Halli on ensimmäinen mikroautojen sisärata Mikkelin seudulla. Kun rahoituskuviot ovat nyt kunnossa, niin karting-autoille varattu harrastustila avataan käyttöön jo syksyllä. Seura on suunnitellut tiloihin myös kaupallista vuokraustoimintaa.

Sisähalliin on suunnitteilla 250 metriä pitkä ajorata. Alustavien suunnitelmien mukaan mikroautoja olisi rivissä noin kymmenkunta. Autojen voima tulee bensan sijasta pistorasiasta. Liimataisen mukaan sähkötoimiset autot ovat vieläpä kestäviä ja helposti säädettäviä. Päästöttömyys on iso asia niin käytön kuin hallin ilmanvaihdon suhteen.
– Sähköautot ovat kestäviä ja helposti säädettäviä. Niillä voi ajaa jopa ulkoradalla. Ne kulkevat ihan toisella viisiin kuin polttomoottoriautot. Saasteettomuus on tietenkin hyvä asia, Liimatainen tietää.
Vastaavaa palvelua ei ole tarjolla lähiseudulla. Lähimmät karting-hallit sijaitsevat Kouvolassa, Jyväskylässä ja Lahdessa. Toimivassa yksikössä keskeisiä asiakasryhmiä ovat alan harrastajat, yritykset koulutus- ja tyky-päivineen sekä yksityiset ihmiset. Toiminnan käynnistyessä mikroautohalli työllistää yhden henkilön.

Ei uusia autoja. Endurance-kilpailuun voi osallistua ahtamattomalla, ennen vuotta 2001 valmistetulla autolla.

Kestävyysajossa tarvitaan taktista silmää

|
Moottoriradoilla voi ajaa kilpaa myös inhimillisellä budjetilla. Endurance on täysiveristä kilvanajoa luotettavuuden, nopeuden ja teknisen osaamisen kolmiossa. Toista kauttaan Endurance-Cupin Saloon-luokassa kilpaileva Team Kärkimerkit ...
Teppo Näyhä rakentaa työkseen saunoja. Puusepäntaitojaan hän on käyttänyt myös autonsa rakentamisessa. Afrikkalaisesta sapelimahongista on syntynyt esimerkiksi sikarihomidori, jossa kuubalaiset kääryleet säilyvät juuri oikeanlaisissa kosteusolosuhteissa.

Visulahdessa hifisteltiin

|
Mikkeliläisen autokerho Extreme Customin järjestämä EC Car Show keräsi Visulahteen pitkälti yli sata erilaista rakennettua autoa. Tuning-, custom- ja styling-autoille sekä muille rakennetuille autoille ...
www bmw-5-series-studio-side-profile

Magna aloitti BMW:n 5-sarjan kokoonpanon Itävallassa

|
Kandalainen Magna aloitti BMW:n myydyimmän mallisarjan tuotannon Itävallan Grazissa maaliskuun alussa. BMW:n tarvitsi tuotannon lisäkapasiteettia kasvaneen kysynnän ja uusien mallisarjojen lanseerauksen takia. Samassa tehtaassa ...
Uutta näköä. Yarisin keulailme on muuttunut entistä ärhäkämmän näköiseksi.

Rallipoluilta tuttuun kuosiin

|
Uusi Yaris on kasvojen kohotuksen lisäksi kohentunut myös ajettavuudeltaan. Toyotan maailmanlaajuinen suosikkimalli on meille suomalaisille tutumpi kuin moni huomaakaan. Nimittäin Puuppolan pajalla on rakennettu ...
Maahantuonnin mies. Tamperelainen Nikolai Osipov on tuonut yrityksensä Super-Motor Oy:n nimissä Ladoja maahan reilun vuoden ajan.

Merkkiharrastajasta sukeutui maahantuoja

|
Takavuosien suosikkimerkki Ladan maahantuonti jatkuu vuosien tauon jälkeen. Nappisilmä, Tšernobiili, Käkisalmen Quattro. Kuulostaako tutuilta nimiltä? No nehän ovat takavuosina Suomen suosituimpiin autoihin kuuluneen Ladan ...