Ammattikoulutus siirtyy tiiviimmin työelämään

|

Miettimistä riittää. Koulumaailman muutokset kiinnostivat autoalan työnantajien edustajia.
Miettimistä riittää. Koulumaailman muutokset kiinnostivat autoalan työnantajien edustajia.

Koulutusreformia on valmisteltu yhdessä yritysten kanssa vuoden alusta asti.

Kunkin oppilaan koulutusohjelma räätälöidään tulevaisuudessa yksilöllisen osaamistason mukaan. Yhteensä 22 eteläsavolaisen autoalan yrityksen ja alan opettajien valmistelema koulumaailman muutos nytkähti askeleen eteenpäin. Syksyllä alkavassa pilotissa on mukana neljä yritystä, joiden kautta uudenlaiseen koulutusohjelmaan astuu kahdeksan nuorta.
Viime talvena aloitettu prosessi on seurausta valtiovallan koulutusleikkauksien konkretisoitumisesta käytäntöön. Vuoden vaihteen tietämillä alkanut hanke ”Toppia Itä-Suomessa” purettiin muutaman tunnin aikana onnistumisineen ja kipukohtineen toukokuun lopun kokouksessa.
Yritykset edellyttävät perustason osaamista ennen kuin opiskelija voi olla mukana oppimassa tuottavuuden kärsimättä. Autoalalla näihin asioihin lueteltiin kuuluvaksi esimerkiksi kierrejärjestelmät, jätelajittelu ja työkalujen käyttäminen. Tärkeänä tekijänä pidettiin myös opiskelijan sosiaalista soveltuvuutta osaksi työyhteisöä.

Ongelmakohtina koettiin koulutustilojen puuttumisen ohella myös se, että autokorjaamoissa ei ole yleisesti tyhjiä nosturipaikkoja, vaan ne ovat tuottavassa käytössä. Myös töiden sesonkiluontoisuus eri vuodenaikojen mukaan asettaa omat haasteensa. Koulumaailman puolelta tähdennettiin sitä, että tulevaisuuden tekijöiden vuoksi kannattaa ajatella kauaskantoisesti: heistä kuoriutuu seuraavia huippuammattilaisia. Lisäksi suhtautumalla asiaan oikein yritys voi saada osaavan tekijän koulun jälkeen palvelukseensa.
Tilaisuutta vetänyt ESEDUn autotekniikan lehtori Teuvo Särkkä kertoi 63 opiskelijan reservin olevan syksystä yritysten käytettävissä Mikkelissä ja ympäristökunnissa. Koulutussopimuksen parissa tullaan olemaan alan eri tehtävissä niin autojen asennus-, maalaus- kuin korikorjauspuolella. Opettajien arki muuttuu reformin myötä vaihtelevammaksi ja haastavammaksi. Vaikka kilometrejä tulee kertymään paljon, löytynee etäyhteyksistä apuja turhien reissujen ehkäisemiseksi.

Tilaisuudessa mukana ollut Korjaamo S. ja V. Variksen toimitusjohtaja Ville Varis piti koulutusreformia hyvänä asiana. Tällä hetkellä 20 ammattilaista työllistävä yritys kuuluu seudun autoalan yritysten raskaaseen sarjaan muutenkin kuin korjattavan kaluston osalta.
– Joka vuosi emme voi ottaa uutta opiskelijaa kasvamaan, sillä työpaikkoja ei synny sitä tahtia.
Varis viestitti teknisten valmiuksien lisäksi myös opiskelijan asenteen olevan isossa roolissa. Koulutustarvetta silti on, etenkin kun varsinaista ammattikoulutusta ei raskaan kaluston puolella lähitienoilla ole.
– Erikoistuminen kuorma-autopuolen osaajiksi tapahtuu työpaikoilla. Varsinaisia raskaan kaluston opinahjoja on harvakseltaan, lähin taitaa löytyy Seinäjoelta, Särkkä kertoo.
Oppisopimuksen perään kysyttiin myös, mutta se on nykyään lähinnä aikuisopiskelijoiden mahdollisuus. Nuorten kohdalla koulutuspolku muuttuu hiljalleen reformin suuntaviivojen mukaiseksi. Autoala oli pilottihankkeelle luonnollinen valinta, sillä ennusteen mukaan autojen korjaus- ja huoltotehtävät on tulevaisuudessa eniten kasvava toimiala. Muut alat seuraavat perässä ensi vuodenvaihteesta lähtien.
– Meillä on kaikkiaan 1 000 opiskelijaa. Autoala on suurin yksittäinen koulutusalamme 170 opiskelijan turvin, kertoi ESEDUn toimitusjohtaja Arja-Leena Saastamoinen.

Tilaisuuden paneelikeskustelussa mukana oli opettajien ja yritysten edustajien lisäksi myös henkilöitä, jotka ovat olleet mukana opetussuunnitelmien teossa. Suurin haaste taitaa olla uuden ajattelutavan omaksuminen kummallakin puolella aitaa. Kokonaisuus muuttuu joustavammaksi, opintoja aloitellaan pitkin vuotta ja samaa koulutusohjelmaa käytetään niin nuorten kuin aikuisopiskelijoiden kanssa. Myös tutkintojen lukumäärä tulee supistumaan.
Kaikilla teknologia-aloilla samankaltainen, enimmäkseen kentällä toimiva oppiminen ei välttämättä ole mahdollista. Esimerkiksi talotekniikan puolella ollaan nyt jo kolme neljännestä kentällä, kun taas sähköalalla ei opiskelija voi kahteen vuoteen tehdä käytännössä mitään korkeiden pohjavaatimuksien ja puuttuvien lupien vuoksi. Siten reformin vaatimat ratkaisut tulevat mitä ilmeisemmin olemaan hyvin alakohtaisia.

Mitä isompi, sitä pienempi. – Pakettiautojen autovero on suhteessa pienempi kun kantavuus on suurempi, kertoo myyntipäällikkö Jouni Mustonen Savilahden Auto Oy:stä.

Pakettiautokauppa odottaa nykäisyä

|
Hyötyajoneuvojen kehitys on ottanut isoja askelia henkilöautojen tapaan. Vanha toteamus Etelä-Savon hitaasta reagoinnista talouden muutoksiin näkyy pitävän paikkansa, mikäli on uskominen pakettiautojen myyntitilastoihin. Valtakunnallisesti ...
Mikkelin Lasiasennuksen lasiasentaja Jarno Puntanen näyttää 1980-luvulla rakennettuun omakotitaloon vaihdettavaa ikkunapakettia. Koska karmit olivat kunnossa, niin ikkunoiden kunnostukseen riittää vain lasien vaihto.

Energiahukan saa kuriin useilla toimilla

|
Jos seinän nurkista vetää ja ikkunalasit huurustuvat, niin kodin lämpö voi lämpö karata kattoharjalla istuville harakoille. Energian kulutusta voi vähentää askel kerrallaan. Syksyn viiletessä ...
Silja Kallioinen on harrastanut voimistelua reilun vuoden. Hänen tavoitteena on päästä kilpailemaan joskus ”isoihin kisoihin”.

Sirius sai lainaksi huippuosaamista

|
Tavoitteena on nostaa seuran valmennuksen tasoa. Lajin kysyntä yllätti voimisteluseuran väen. Silja Kallioinen on Voimisteluseura Sirius ry:n kasvatti, jonka tavoitteena on päästä tulevaisuudessa kilpailemaan ...
Joulun lähestyessä Arto Rantasen tuotteita lähtee paljon pukinkonttiin. Yksi erikoisuuksista on oikeassa reunassa oleva hapankaalin valmistuksessa käytettävä kaalinuija. Asiakkaan tarpeesta Rantanen alkoi myös valmistaa meditointipenkkejä, jotka ovatkin saavuttaneet yllättävän suosion.

Sydämellä tehtyjä puutöitä

|
Puu nähdään entistä arvokkaampana materiaalina. Astuttaessa sisään OR groupin tehtaanmyymälään vastassa on käsintehty ruokailupöytä sekä muita paikallisen puusepän Arto Rantasen valmistamia tuotteita. Tehtaanmyymälän ja ...
AGCO Suomi Oy Mikkelin myymäläpäällikkö Ville Kosonen iloitsi voittajan puolesta.  Uuden peräkärrin omistaja Aki Roppola ja Muurametalojen edustaja Tarja Haukka paiskasivat kättä palkinnon luovutuksen yhteydessä.

Peräkärri lähti Kuopioon

|
Muurametalot järjesti Mikkelin Asuntomessuilla arvonnan, jonka pääpalkintona oli henkilöauton kuomullinen peräkärri. Peräkärrin voittajalla, kuopiolaisella Aki Roppolalla, kävikin melkoinen tuuri. Miehen täyttämä arvontalappu poimittiin noin ...