Puhtaasti omille jäljille

|

Selkeästi sukua. Uuden Crafterin sukunäöstä ei jää epäselvyyttä.
Selkeästi sukua. Uuden Crafterin sukunäöstä ei jää epäselvyyttä.

Monen vuoden suunnittelun tulos saapui Suomeen.

Volkswagenin ja Daimlerin tiet erkanivat isojen pakettiautojen kohdalla. Aiemmin auto oli enemmän tähtikeulaisen kilpakumppanin oloinen, mutta nyt on toinen ääni kellossa. Jo heti keulamuotoilusta lähtien linjoissa on samoja piirteitä kuin Volkswagenin henkilömalleissa. Sivut ovat yhtä peltiä kuten pikkuveli Transporterissa.

Kysymyksessä on aito hyötyajoneuvo, jonka rakennetta tullaan valjastamaan moneen eri tarkoitukseen. Crafter tullaan näkemään umpiautona kolmessa eri pituudessa ja korkeudessa. Myös lavaversiot ovat saatavilla. Tuttuun tapaan auton saa niin paketti- kuin kuorma-autoksi rekisteröitynä. Oma lukunsa ovat vielä koriverstaat, jotka valjastavat auton retkeily- ja matkailuautoiksi sekä busseiksi. Yhdeksän paikkaisen henkilöversion voi tilata pian tehtaaltakin.

Tavaratilaa. Matkustajien istuintyynyt kääntyvät erikseen ylös.
Tavaratilaa. Matkustajien istuintyynyt kääntyvät erikseen ylös.

 

Moottorina on vain ja ainoastaan kahden litran iskutilavuuden omaava diesel. Kahden maitopurkin vetoisesta moottorista puristetaan neljä eri tehovaihtoehtoa, jotka ovat 102-, 122-, 140- ja 177-hevosvoimaiset versiot vetotavasta riippuen. Käyttäjäkunnan kannalta oleellista on polttoaineen kulutuksen tippuminen edeltäviin malleihin nähden noin 15 prosentin verran. Tähän on päästy tietenkin monin konstein. Yksi on vakiona oleva Start & Stop –järjestelmä.

Nyt neliveto ja Aisinin valmistama 8-portainen automaattivaihteisto ovat tarjolla myös toistensa pareina. Perus-Crafter on etuvetoinen. Moottori on edessä poikittain etuvetoisen ja nelikon kohdalla, mutta takavetoisen kohdalla se on pitkittäin.

Mikäli erityisenä kehityspanostuksen kohteena on ollut kuljettajan viihtyisyys, ovat tekijät onnistuneet hyvin. Saatavilla on joustoistuin, josta Volkswagen käyttää nimitystä ergoComfort. Istuinta voi säätää 20 suuntaan ja lisävarusteena saa lämmitys- ja hierontatoiminnot. Kojelaudan ilme on teräväkulmainen mutta kuitenkin siro. Erilaisia säilytystiloja ja lokeroita on tarjolla paljon. Korkeassa mallissa sijaitsevat isot lokerot myös ohjaamon yläosassa. Oikeastaan voisi sanoa että joka paikkaan on suunniteltu jotain käytännön kannalta kätevää. Lisävarusteena saatavan pistorasian avulla voidaan ladata 230 voltin työkaluakkuja.

 

Turvallisuuden kannalta hyvä asia on melkoisen hoikat A-pilarit. Näkyvyyden lisäksi Crafterissa on kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuin henkilöautossa. Tekniikan avulla isollakin tavara-autolla pärjää ahtaissa paikoissa sujuvammin, jos ei nyt ihan ole Suomen surkein kuski. Esimerkiksi perävaunun peruutusavustin helpottaa ahtaalle lastaussillalle ajamista, kun yhdistelmän ohjaus tapahtuu automaattisesti. Kun kylkisuojausjärjestelmä varoittaa kuljettajaa sekä merkkiäänien että näytön avulla, pysyvät Crafterin kupeet suorina.

Parhaimmillaan lähes 20 mottia. Suurimmillaan tavaratila on pitkässä ja korkeassa etuvetoisessa Crafterissa.
Parhaimmillaan lähes 20 mottia. Suurimmillaan tavaratila on pitkässä ja korkeassa etuvetoisessa Crafterissa.

Koeajopäiväksi osunut viileä ja tuulinen kevätpäivä osui nappiin sivutuuliavustimen testauksen kannalta. Tämä ajonvakautusjärjestelmän osa pitää yllä auton suuntavakautta jarruttamalla tarvittaessa yksittäisiä pyöriä. Käytännössä on mahdotonta sanoa, milloin järjestelmä tekee töitä, mutta korkeaksi autoksi Crafter etenee puuskaisessakin kelissä kuin juna.

 

Isossa autossa istutaan luonnollisemman polvikulman ja hyvän istuimen vuoksi jo muutenkin paremmin kuin henkilöautossa. Crafterin kohdalla huomio kiinnittyy kokonaisuuteen ja siihen, kuinka henkilöautomaiset olosuhteet ovat aina melutasoa myöten. Sen vuoksi on syytä epäillä, että luokan uusin tulokas on kova sana. Auto saikin jo Van of the Year 2017 –tunnustuksen.

Crafteriin saa myös CarePort-huolenpitosopimuksen, jonka ideana on tarjota huoltopalveluja kuukausimaksua vastaan. Sopimus on voimassa maksimissaan kuusi vuotta ja tarjoaa siten lisäturvaa kahden vuoden tehdastakuun jälkeen. Volkswagen mainostaa huolenpitosopimustaan asiakkaan kannalta reiluksi. Tämä tarkoittaa sitä, että jos kuukausimaksut ovat korkeammat kuin huoltokulut, niin rahat palautetaan. Jos rahaa uppoaa kuitenkin enemmän kuin mitä maksut ovat olleet, ei lisälaskua tule.

 

Volkswagen Crafter 2,0 TDI

  • Hinta: 41 780 € (hinnat alk. 35 592,95 €)
  • Moottori: 1 968 cm3 (turboahdin, muuttuva venttiilien ajoitus)
  • Suurin teho: 140hv/103 kW (3 500 – 3 600 r/min)
  • Suurin vääntö: 340 Nm (1 600 – 2 250 r/min)
  • Kulutus: 6,9/8,3/7,4 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2 –päästöt: 193 g/km (yhdistetty)
  • Vetopaino/yhdistelmäpaino: 3,0 t/6,0 t
Ahnas katse. Tipon näyttävin osa on ehdottomasti ärhäkkään ilmeen omaava keula.

Toimivan tuntuinen paketti

|
Fiatin keskiluokan farkku vetoaa vääntävällä moottorilla ja kelpo muodoilla. Italian teollisuusylpeys Fiat on aina ollut haka pienempien autojen valmistajana. Isompien mallien kohdalla on ollut ...
IMG_9846

Kiltistä pojasta kapinalliseksi

|
Viidennen sukupolven Nissan Micran voi valita omakseen noin puolentoistasadan eri version joukosta. Harvoin massavalmistajan tekemä malliuudistus on niin perusteellinen kuin nyt uuden Micran kohdalla. ...
Elegantti. Opel Insignian olemus on aiempaa kevyempi.

Sirommaksi veistetty

|
Perinteisen saksalaismerkin isompi perhemalli uusiutui täysin. Oikeastaan kysymyksessä on perheauton sijaan neliovinen sport coupé, ainakin muotoilunsa puolesta. Uuden Opel Insignian linjoissa on tutun oloisia ...
Tuplasti. Takanäkymässä on kaksi tuuliohjainta ja lisävarusteena saa takaluukun yläreunaan vielä isomman siiven.

Urheilullisuuden tähden

|
Honda panosti isolla kädellä suosikkimallinsa uusimpaan sukupolveen. Kesällä 45 vuotta täyttävän Civicin tuorein versio on kasvanut reilusti edelliseen sukupolveen nähden. Honda on suunnitellut uuden ...