Kuqa on mikä?
Ford Kuqa 2,0 TDCi Powershift AWD ST-line

|

Mustanpuhuva. Urheilullisen ST-Line –varustelutason näkyvimmät merkit ovat sporttisemmat helmat sekä mustat kattokaiteet ja sivuilma-aukot.
Mustanpuhuva. Urheilullisen ST-Line –varustelutason näkyvimmät merkit ovat sporttisemmat helmat sekä mustat kattokaiteet ja sivuilma-aukot.

Fordin suosikkiluokan citymaasturi uudistui. Kasvojen pesun ohella myös tekniikkaa meni uusiksi

Vajaat 10 vuotta sitten synnytetyn Kuqan kolmas polvi on nähnyt päivänvalonsa. Oikeastaan kysymyksessä on versio 2.1, sillä nyt tehdyt uudistukset luetellaan autokielessä faceliftiksi. Terävämpi sukunäkö isoveli Edgeen on nyt selviö.

Ajettavuudeltaan Kuqa on ollut aina luokkansa parhaimmistoa. Ohjauspyörän takana ei fiilis poikkea matalampaan henkilöautoon nähden, vaan ohjauksen jämäkkyys ja alustan toimivuus ovat hyvällä tasolla. Maantiellä ei tarvitse kuin pidellä ratista kiinni, sillä urat ja muut jurmut eivät kulkusuuntaan isommin vaikuta.

Yksin ajellessa pienempää syheröistä tietä ST-Linen urheilullisempi jousitus tuntuu jopa hieman kovalta, mutta vauhdin kasvaessa paketti käyttäytyy paremmin. Se luvannee toimivuutta isomman kuorman tai perävaunun kanssa.

Napakan tuntuiset. Puolinahkapenkit ovat saksalaiseen tapaan jämäkät.
Napakan tuntuiset. Puolinahkapenkit ovat saksalaiseen tapaan jämäkät.

Koeajoauto oli aidosti sivutiekelpoinen, sillä tekniikkalistalta oli ruksattu keskivahva dieselmoottori (150 hv) ja kaksoiskytkintekniikalla toteutettu automaattivaihteisto. Kuten citymaasturimaailmassa yleensäkin, saa Kuqan myös etuvetoisena, pienimmän dieselin (120 hv) tai bensakoneen (150 hv) turvin. Voimakkaimmat moottorit tuottavat 180 hevosvoiman tietämille, niin dieselin kuin bensiinin avulla.

Ajossa 150 hevosvoiman moottori tarjoaa vääntöä suorastaan riuskasti heti tyhjäkäyntikierrosten jälkeen. Voimavarat riittävät hyvin vaativampaankin etenemiseen, ja jos joku haluaa, niin vaihteita voi vaihdella itse rattivalitsimien avulla. Neliveto haistelee vetotarvetta ja siirtää voimaa sinne, missä sitä kulloinkin tarvitaan.

Tilaa Kuqassa on passelisti. Korkean maavaran auton istuimissa on pääsääntöisesti luonnollisempi polvikulma. Se tarkoittaa helpomman istuutumisen lisäksi sitä, että matkustamon pituussuunnan tila tavallaan säästyy, kun istuma-asento on pystympi. Sivusuunnassa kaipaisin kuljettajan paikalle hieman lisää avaruutta. Takaistuimen selkäkulman säätö kelpaa ainakin pitkämatkalaisille.

Autonvalmistajien kilpajuoksu älytekniikan osalta on kiihtynyt, eikä suuntaukselle näy loppua. Fordin vastaus on 8” näyttö ja uusi Sync 3 –tekniikka, jonka avulla oman Android- tai Apple-käyttöjärjestelmän älyluurin sisältö sulautuu osaksi matkustusmukavuutta. Ainakin Spotify toimi systeemin kautta luontevasti, joten viihdejärjestelmän aivot kulkevat kunkin kuljettajan taskussa. Kosketusnäyttö on helppo käyttää eivätkä sormenjäljet näy mattapintaisessa näytössä pahimmalla mahdollisella tavalla.

Ajovalot on toteutettu ehkä hieman nykytyylistä poiketen Bi-Xenonien turvin. Rehellisyyden nimissä on sanottava, että kaikesta vouhotuksesta huolimatta ledien valoteho ei vain tahdo välillä riittää, vaikka kuinka vähän virtaa veisivätkin. Ford lupaa Kuqan ksenoneille kaksinkertaisen tehon vain kolmanneksen virrankulutuksella aiempaan nähden.

Koeajoauto oli ST-Line varusteltu, joka tarkoittaa merkin kieltä tuntien sporttisempaa ilmettä. Vakiona tässä varustetasossa on aktiivinen pysäköintiavustin, joka lupaa taittaa auton pituusmittaansa nähden vain 20 % suurempaan tai 50 prosenttia leveyteensä nähden isompaan tilaan. Sähköinen seisontajarru on nyt vakiona kahdessa ylimmässä varustelutasossa.

Turvavarusteita saa lisää ruksaamalla Driver Assistance Packin. Sen avulla saadaan noin 1 500 eurolla automaattiset kaukovalot, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuljettajan vireystilan valvonta, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä sekä sähkötoimiset ja taitettavat peilit. Trendiin tätä pakettia ei ole saatavilla.

Kuqa on mittavan päivityksen jälkeen täysin edustuskelpoinen. Joiltain osin se edustaa ihan luokkansa kärkeä. Ja mikä tärkeintä, kysymyksessä tuntuu olevan tasaisen tuntuinen pakkaus.

Ei katoa. Fordmaiseen tapaan erillistä polttoainetankin korkkia ei ole lainkaan.
Ei katoa. Fordmaiseen tapaan erillistä polttoainetankin korkkia ei ole lainkaan.

Ford Kuqa 2,0 TDCi Powershift AWD ST-line

  • Hinta: 44 226,56 € (hinnat alk. 30 325,65 €)
  • Moottori: 1 997 cm³ (turboahdin, polttoaineen yhteispaineruiskutus)
  • Suurin teho: 150 hv/110 kW (3 500 r/min)
  • Suurin vääntö: 370 Nm (2 000 – 2 500 r/min)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,9 s
  • Huippunopeus: 190 km/h
  • Kulutus: 4,9/5,2/5,5 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2 –päästöt: 134 g/km (yhdistetty)
Mersuhan se. Avolavainen tähtikeula on muhkeasti muotoiltu.

Ensimmäinen kerta

|
Maailman vanhin autonvalmistaja toi markkinoille historiansa ensimmäisen avolava-auton. Ihan soitellen sotaan Mercedes-Benz ei ole X-mallinsa kanssa lähtenyt. Yhteistyökumppanina on ollut Renault-Nissan allianssi ja tarkemmin ...
Kuin kotonaan. X3 esiintyy tasaisen varmasti, on alla sitten moottoritie tai maaseudun soratie.

Tilavampi ilman venytystä

|
Kolmannen sukupolven X3 meni täysin uusiksi. Kutistuneen omapainon ohella uusi X3 on venynyt mittojensa sisällä. Vaikka uusi äkskolmonen on mitoiltaan vanhakoppaisen X5:n luokkaa, niin ...
Herättää huomiota. Sympaattinen muotoilu yhdessä personointiosien kanssa kerää katseita.

Erilainen nuori

|
Ranskalaismerkki on silminnähden palannut muotoilullisille juurilleen. Automerkeistä juuri Citroën on marssittanut viime aikoina markkinoille autoja, joiden valmistajasta ei voi erehtyä. Persoonallisen muotoilun ohella myös ...
Kurateiden kuningas. Crossovereiden ominaisuudet sattuvat maakuntamme tiestöön loistavasti.

Vastaus huutoon

|
Kia Stonic on täysin uusi malli suosikkiluokkaan. Crossovereiden marssi jatkuu. Tuorein osallistuja tulee Kauko-Idästä, kun Kia esitteli uuden, Sportagea pienemmän mallin. Reseptin perusainekset koostuvat ...
Talvea vasten. Uusi Polo rantautui hiljattain Suomen markkinoille.

Luokkarajat uusiksi

|
Kuudennen sukupolven Volkswagen Polo on saanut ison kasvuruiskeen. Uudelle VAG-konsernin pohjalevylle perustettu Polo ei suotta pullistele, sillä pikkuautoluokan haamurajana pidetty neljän metrin pituusmitta on ...