Nimensä mukainen
Kia Optima GT

|

Sulavat linjat. Optiman ärtsympi versio on onnistuneesti tuunattu astetta sporttisemmaksi.
Sulavat linjat. Optiman ärtsympi versio on onnistuneesti tuunattu astetta sporttisemmaksi.

Kian isosta perheautosta on leivottu voimakkaampi ja varustellumpi versio.

Korealaismerkin lippulaivaksi vuodenvaihteessa rantautunut Optima GT tarjoaa sporttisemmaksi viilatun ilmeen lisäksi oikeaa voimaa. Reilu vuosi sitten esitellyn mallin urheilullisin versio on sanan varsinaisessa merkityksessä Gran Turismo.

Voimaa löytyy pellin alta mukavasti. Kahden litran iskutilavuudesta on kaivettu 245 hevosvoiman huipputeho. GT:n voimanlähteen jatkona on aina 6-portainen automaatti, kun dieselissä on saatavilla seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto.

 

Kontrastia. Sisustuksessa punertavan ruskean ja mustan yhdistelmä toimii. GT-merkin tapaa niin lattiamatoista kuin niskatyynystäkin.
Kontrastia. Sisustuksessa punertavan ruskean ja mustan yhdistelmä toimii. GT-merkin tapaa niin lattiamatoista kuin niskatyynystäkin.

Jo auton sisälle kantautuva äänimaailma on selkeästi viritetty urheilulliseksi. Kuljettaja voi valita kolmen eri ajoasetuksen väliltä, joista totuuden nimissä ECO-asetus on normikäyttöön miellyttävin. Ohjaus on paras puolestaan Sport –asennossa. Ajomoodi vaikuttaa kaiuttimien kautta tapahtuvan moottorin möyryämisen lisäksi myös teknisesti, lähinnä ohjausvasteeseen ja automaatin vaihtopisteisiin sekä moottorin kaasuun vastaavuuteen ja iskunvaimennukseen. Lisäksi GT:n jouset ovat vakiomalliin nähden jäykemmät ja jarrut suuremmat.

Optiman urheiluversion laatuvaikutelma alkaa lähennellä varsinaisia premium-autoja. Koeajoautossa olleet lasikatto, Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä ja nahkaverhoilua vähän joka puolella luovat osaltaan ylempää tunnelmaa. Myös viimeistely tuntuu olevan ajan tasalla, joka on laatuvaikutelman kannalta avainasemassa.

Lämmitys- ja viilennystoiminnoilla varustetut etuistuimet antavat tukea myös sivuttaissuunnassa, vaikka mistään kuppipenkeistä ei ole kysymys. Kian tapa hallita erilaisten toimintojen ohjausta on runsas määrä erilaisia kytkimiä. Toki kojelaudasta löytyy multimedialaitteisto ajantasaisilla toiminnoilla, mutta pelkistettyyn linjaan ei ole silti lähdetty.

 

Kameratekniikan avulla nähdään oma meno lintuperspektiivistä. Kun nopeus kasvaa yli 15 km/h, ei ylhäältä kuvattua näkymää voi turvallisuussyistä enää katsoa, mutta toiminto on tosin tarkoitettu lähinnä peruutustilanteisiin. Kännykälle löytyy langaton latauslaite keskikonsolista.

Ajossa GT –mallin Optima on viritetty voimavaroihinsa nähden enemmän mukavuuspainotteiseksi matka-autoksi kuin kireäksi ratasportiksi. Tunnelma on matalahko, varsinkin näin citymaastureiden ja erilaisten crossovereiden aikakaudella. Oikea ympäristö tälle autolle olisi moottoritie vapaine nopeusrajoituksineen, joten reilumman nopeuden ajokäytöksestä ei pääse puhumaan Suomessa puhumaan.

Mutta vetoja löytyy muhkeasti. Nykyisten tehomoottoreiden tapaan vääntökäyrä on heti joutokäynnin tuntumasta lähtien lähes tasainen aina 4 000 kierrokseen asti. Mikäli kaasua painaa hieman runttaamalla, alkaa oikeasti tapahtua, mikäli pyörien alta löytyy vain pitoa. Näin talviaikaan kitkaa ei tahdo tosin muutenkaan löytyä kuin karvapohjasuksista.

 

Tilojensa puoleen kysymyksessä on perheauto sanan varsinaisessa merkityksessä. Optima ei ole mikään pieni auto, sen jokainen huomaa jo esitteen antamia ulkomittoja katsoessa. Farkkuversiona auto on vielä piirun verran paremman näköinen.

Turvatekniikan saralta auto tarjoaa automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän, mukautuvan vakionopeussäätimen, kaistavahdin, kuolleen kulman tunnistimen ja kaistanvaihtoavustimen sekä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän. Näistä osa tulee tosin erikseen varustelistalta ruksattavien GT Pack 1 ja GT Pack 2 –lisäpakettien myötä, kuten myös lähinnä istuimiin liittyviä mukavuusvarusteita.

Nopeaa, mukavaa ja urheilullista matka-autoa tarkoittava GT-lyhenne menisi Optiman tapauksessa läpi toriparlamentissakin. Optima GT ei ole mikään 2-paikkainen urheiluauto, vaan todelliseen perhekäyttöön sopiva menopeli. Sen sydän sykkii tarvittaessa kiihkeästi, vaikka perusluonne arkiajossa on leppoisan säyseä.

Kovakuntoinen. Moottorin suorituskyvyssä ei ole valittamista, sillä 245 hevosvoimaa riittää vaativaankin makuun.
Kovakuntoinen. Moottorin suorituskyvyssä ei ole valittamista, sillä 245 hevosvoimaa riittää vaativaankin makuun.
Kolmen merkin mies. Opelin mukana tuli myös merkin hyvin tunteva myyntipäällikkö Aleksi Musakka.

Opelien myynti alkoi Pitkäjärvellä

|
Savon Autokeskuksesta myydään jatkossa kolmea automerkkiä. Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan tontilla Mikkelin Hietakadun varrella rakennetaan pian uutta. Uudet Opelit löytyvät ensi kesään saakka nykyisistä myyntitiloista, ...
Kaksin aina kaunihimpi. Kimmo Rötkö (vas.) ja Vesa Laitinen (oik.) paiskasivat kättä autokauppojen kunniaksi Autoarinan automyyjä Jarmo Liukkosen kanssa.

Työkalun on syytä toimia

|
Pakettiauto on nuohousalan ammattilaiselle työkalu ja käyntikortti. Nuohouksien lisäksi ilmanvaihtokanavien puhdistamiseen erikoistunut RT-Nuohous operoi Mikkelin seudun ohella teollisuusasiakkaiden parissa isommalla reviirillä. Kahden yrittäjän lisäksi ...
Iso asia. Auto-Killan Mikkelin liikkeen myyntipäällikkö Teemu Pulliainen, toimitusjohtaja Aki Savolainen ja huoltopäällikkö Juha-Matti Pulkkinen (oik.) luottavat Fordin vetovoimaan.

Auto-Kilta sai haluamansa

|
Neljän paikkakunnan ketjusta löytyvät nyt samat merkit joka liikkeestä. Mikkelin Auto-Killan toimipaikalla käy kova sutina. Vasta saadun Ford-edustuksen myötä markkinaosuus henkilöautomyynnistä nousee toisella mokomalla, ...
Ei riittänyt. Kaksi vuotta sitten tehty satsaus Opeliin ei osaltaan riittänyt kantamaan Vauhti-Vaunua hetteikön yli.

Autokaupan rakenteet rytisivät jälleen

|
Vauhti-Vaunun ovet sulkeutuvat, Opel siirtyi osuuskauppa Suur-Savolle. Syyskuun 6. päivä vuonna 2017 jää mikkeliläisen autokaupan historiaan mustana päivänä. Alan rakennemuutos iski rajulla sivalluksella, kun ...