Digitaalisemmaksi viritetty
Volkswagen Golf Comfortlie 1,0 TSI

|

Päivitetty. Muodot ovat tutun oloiset, mutta kuitenkin uudet.
Päivitetty. Muodot ovat tutun oloiset, mutta kuitenkin uudet.

Luokkansa mittapuuna pidetty Golf sai uuden mallin myötä lisää varusteita ja edullisemmat hinnat.

Neljä vuotta sitten Vuoden Autoksi valittu seitsemännen sukupolven Golf uusiutuu nyt entistä ehommaksi. Tekniikkapuolella on tarjolla osin uutta, osin jo aiemmin tuttua.  Päältäpäin Golfin uudistuksia ei äkkipoika edes huomaa. Muotoilumuutosten kohdalla ei valmistaja halua ottaa mitään riskejä, ja miksi pitäisi, kun Golf on yksi maailman myydyimmistä automalleista vuosi toisensa jälkeen.

Kosmeettisten sipistelyjen lisäksi valotekniikka on kokenut päivityksen. Tarjolla on lediä, eikä xenoneja saa enää edes rahalla. Perusmalleissa valot toimivat halogeenitekniikan turvin, mutta takalyhdyt loistavat kaikissa varustelutasoissa ledien voimalla.

Golf omaa luokassaan muutenkin lähes täydellisen paletin erilaisia voimanlähteitä. Tarjolla on bensiini-, diesel-, hybridi- ja sähköversion ohella myös kaasulla kulkeva malli. Koeajoautossa oleva litrainen TSI on konsernin tuoreimpia moottoreita. Ensimmäisen kerran kolmemukisen sai Golfiin muutama vuosi sitten. Keväällä tuotantoon tulee 1,4 litran TSI moottorin korvaaja, desiä suuremman iskutilavuuden omaava TSI Evo.

 

Siististi sijoitettu. Mediakeskus viestii suomeksi, vaikka näytön reunoilla olevien nappuloiden ohjetekstit on kirjoitettu englanniksi. Automaatti-ilmastointi on vakiovaruste.
Siististi sijoitettu. Mediakeskus viestii suomeksi, vaikka näytön reunoilla olevien nappuloiden ohjetekstit on kirjoitettu englanniksi. Automaatti-ilmastointi on vakiovaruste.

Koeajoauto edusti varustelultaan toiseksi alinta varustelutasoa eli Comfortlinea. Sanana perusauto tarkoittaa kuitenkin nykyään ihan toista, kuin mitä se tarkoitti joskus vuosia sitten: vakiona löytyy automaatti-ilmastointia, peruutuskameraa ja adaptiivista vakionopeudensäädintä. Turvallisuusvarusteista on mainittava koko mallistosta löytyvä hätäpysäytystoiminto. KPL

Kuljettajan paikalta katsoen kaikki on kunnossa. Matkustamossa on tehty pieniä fiksauksia ja esimerkiksi kummassakin etuovessa on pullokotelo 1,5 litran juomapulloille. Huomio kiinnittyy kuitenkin uusiksi viriteltyyn kojelautanäyttöön, Discover Mediaan. Tämä 8” kosketusnäyttö on ajanhengen mukaisesti koko ajoneuvon hermokeskus, johon voidaan synkata älypuhelin ja muut viihdelaitteet.

Kokonaisuus on paketoitu tyylikkäästi keskelle kojelautaa, tuuletussuulakkeiden alle, eikä omaksi patikseen sinne, minne se on saatu mahtumaan. Multimedialaitteisto toimii ulkoisten laitteiden kanssa Apple Carplayn ja Android Auton ohella myös Mirror Linkin avulla.

Paremman varustelun ohella uusien Golfien hinnat ovat laskeneet läpi malliston aina muutamasta satasesta jopa kahteen tuhanteen euroon saakka. Edullisimmillaan uuden Golfin saa karvan päälle 20 000 eurolla.

 

Litrainen moottori tarjoaa arkiseen ajoon voimaa riittävästi, tosin kuormattuna en päässyt suorituskykyä testaamaan. Polttoaineelle moottori tuntuu olevan myös pihi, sillä yhdistetty kulutus on alle viiden litran sataa kilometriä kohden. Dieselit menevät vielä litraa vähemmällä. Kolmisylinterinen voimanlähde värisee silmämääräisesti katsoen selkeästi. Hyvien värinäkumien ansiosta sitä ei kuitenkaan tunne sen kummemmin.

Ajamisen suhteen ei wolfsburgilaista pääse moittimaan. Syy, miksi Golf kuuluu luokkansa parhaimmistoon ajettavuuden osalta, löytynee modulaarisen pohjalevyrakenteen onnistumisesta. Taloudelliset panokset ovat olleet tässä kehitystyössä varsin mittavat. Luulenpa, että lausahdus ”rahalla saa ja hevosella pääsee”, pitää yhä vissisti paikkansa.

Uudistettu Golf osunee autoilevan yleisön pääsuoneen – jälleen kerran. Ajan tasalle päivitettynä resepti on tuttu ja turvallinen sekä toimiva.

Olette piilokamerassa. Takaluukun aukaisuvipuna toimivan merkin alta kurkistaa myös peruutuskamera, kun pakki on kytketty päälle.
Olette piilokamerassa. Takaluukun aukaisuvipuna toimivan merkin alta kurkistaa myös peruutuskamera, kun pakki on kytketty päälle.
Valmiina palvelukseen. Arki on jo täydessä vauhdissa uudessa Auto-Killan Ford-myymälässä, varsinaiset avajaisjuhlalisuudet ovat vuorossa tammikuun puolella.

Fordit pääsivät katon alle

|
Muutostyöt alkoivat myös piha-alueella. Saksalaismerkin edellyttämät myyntitilat ovat sisäänkäyntiä ja viimeistelyä vaille valmiit. Huiske on alkanut myös Auto-Killan Mikkelin liikkeen pihamaan takaosassa. Työn alla ...
Autoilijan keidas kasvaa. Osuuskauppa Suur-Savon autoilijoille suunnatut palvelut paranevat entisestään laajennushankkeiden valmistuttua. Piha-alue kasvaa lähes Hietakatuun kiinni.

Savon Autokeskuksen laajennustyöt alkoivat

|
Yli kaksinkertaistuvan myymälätilan lisäksi piha-alue kasvaa rajoittuen jatkossa Hietakatuun. Marraskuun lopulla alkaneen laajennustyön on määrä olla valmis ensi kesänä. Nykyinen 750 neliömetrin kokoinen liiketila ...
Kartturi Petteri Soini, kuljettaja Juha Paavilainen sekä MHJ Racing Teamin päämiehet Tom Tähtinen ja Jukka Kakriainen juhlivat pikkujoulujen merkeissä.

Ralliväki kokoontui Mikkeliin

|
Paras kuljettaja löytyi Lappeenrannasta ja kartturi Mikkelistä. MHJ Racing Team vietti pikkujouluja Mikkelissä kuun vaihteessa. Yhdistyksessä on tällä hetkellä noin 50 jäsentä, joista kilpailevia ...

Fordien uusi koti on pian valmis

|
Muutostöiden jälkeen Auto-Killasta löytyy valmistajan suunnitelmien mukainen ilme. Arki on alkanut Auto-Killassa uuden merkin suhteen. Fordin, Dacian, Renaultin ja Volvon kanssa riittää tekemistä, varsinkin ...
Testerin avulla. – Vetokoukkujen ja lisävalojen asennukset vaativat nykyään välineitä ja tietämystä, kertoo yrittäjä Ari Häkkinen Gas Sportilta.

Talvi tuo vipinää korjaamolle

|
Keväällä 10 vuotta täyttävän Gas Sportin leipä lähtee huolloista, lisävarusteasennuksista ja isommista remonteista. Veturikadulla päivän valon nähnyt autokorjaamo on kehittynyt Ari Häkkisen vetämänä kolmen ...