Uuden tyylin kansanauto
Citroen C3 Puretech 82 Shine

|

Erilainen nuori. Kolmeen kerrokseen porrastetut ajovalot antavat merkille ominaisen ilmeen muista yksityiskohdista puhumattakaan.
Erilainen nuori. Kolmeen kerrokseen porrastetut ajovalot antavat merkille ominaisen ilmeen muista yksityiskohdista puhumattakaan.

Citroen on palaamassa vahvasti massoista poikkeavan kulkupeliksi

Mikko Kuustonen laulaa kaktusviinasta. Citroen juottamisen sijaan syöttää omaa, piikikkään kukan muotoiluaan autoilevalle väestölle uuden mallin voimin. Ranskalaisen PSA-konsernin työnjako on nykyään selkeä: kolmen merkin paletista Citroenin tehtävänä on olla persoonallisia autoja valmistava merkki.

Merkin muutama vuosi sitten esittelemän C4 Cactuksen ilmettä ja innovaatioita kiiteltiin merkkiuskollisten kesken kiistatta, mutta isolle yleisölle ne näyttivät hieman erikoisilta. Nyt tuosta ensikosketuksesta on kulunut aikaa ja silmä on tottunut. Uuteen malliin on tuotu suoraan hyödyllisiä muotojippoja, esimerkiksi ovissa sijaitsevat muoviset Air bump –törmäyspaneelit.

Cactuksen linjoja on kuitenkin neutralisoitu astetta kliinimpään suuntaan, sillä uuden mallin osalta kyse on Citroenille elintärkeästä volyymimallista. Lisäksi autoa voi personoida yhdistelemällä esimerkiksi korin ja katon eri värien avulla. Omansa voi valita kaikkiaan 36 eri variaatiosta. Lisävarusteena saa vielä panoraamakaton.

Epäilemättä halutuin bensamoottorivaihtoehto tulee olemaan 1,2 litran Puretech eri versioineen. Kolmesta eri tehovaihtoehdosta mielenkiintoisin on 110 hevosvoimainen turbolla varustettu versio. Koeajoauton moottorina oli 82 hevosvoimainen, vapaasti hengittävä, niin ikään kolmisylinterinen versio. Edullisimman mallin pellin alla on vielä miedompi moottori. Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että kaikkien bensamyllyjen päästö- ja kulutusarvot ovat liki samat.

Ei koteloa. Kolmisylinterinen vapaasti hengittävä moottori ei kanna isommin tärinöitä matkustamoon.
Ei koteloa. Kolmisylinterinen vapaasti hengittävä moottori ei kanna isommin tärinöitä matkustamoon.

Muutaman vuoden tauon jälkeen C3:n saa dieselinä. Vaihtoehtoja on kaksi, 75 ja 100 hevosvoimaiset BlueHDi –moottorit. Automaatin saa muista sitruunan malleista tuttuun tapaan riuskimman bensakoneen jatkoksi.

Ajossa vaparibensalla ehtii liikenteen seassa riittävästi, mutta urheilemaan sen kanssa ei kannata ryhtyä. Vaihteenvaihdossa on oltava tarkkana, sillä vaihdevivun liikeradat ovat melko pitkät. Talvikelissä auto ei vetele urissa eikä sitä tarvitse muutenkaan ohjata sen enempää. Alusta on mukavuuspainotteinen, mutta silti ajokäytös on looginen ja tunnokas. Siitä pisteet Ranskan suuntaan.

Leveät istuimet. Kaksivärinen sisustus luo juhlavan ilmeen edullisempaankin autoon.
Leveät istuimet. Kaksivärinen sisustus luo juhlavan ilmeen edullisempaankin autoon.

Valmistajan tavoitteena oli luoda auton sisätiloista paikka, jossa on miellyttävämpi olla. Ulkokuoren tavoin myös sisustan voi valita useammasta vaihtoehdosta. Ainakin Hype Colorado nimeä kantava sisustus oli suorastaan tyylikäs vaihtoehto, sillä ruskean ja mustan kontrasti toimii hienosti. Lisävarustelista ei ole kovin pitkä, sillä vakiona auto sisältää jo edullisimmasta Live-tasosta lähtien kattavasti turvavermeitä. Paremmat varustetasot tuovat siten mukanaan lähinnä mukavuusvarusteita.

Mielenkiintoisin valinnaisvaruste on ehdottomasti Connected Cam, joka on sarjavalmisteisessa henkilöautossa ensimmäinen älypuhelimen kanssa kompuksessa toimiva integroitu liikennekamera. Kuvien jakamisen lisäksi 120 asteen kulmalla kuvaava HD-tason kamera videotallentaa mahdollista onnettomuutta ennen ja jälkeen. Maksimissaan reilun 650 euron varustepaketti sisältää integroidun kameran lisäksi sumuvalot, automaattisesti himmenevän taustapeilin ja alemmissa tasoissa vielä sade- ja valaisuustunnistimen.

Kamerasovellus toimii sekä Applen että Androidin kanssa. Sen sijaan soitin tukee tällä hetkellä vain Applen Car Play –järjestelmää. Valtaosa mukavuustoiminnoista tapahtuu kojelaudan kosketusnäytön kautta. Näin nappulailme on kojelaudan osalta suorastaan minimalistinen.

Uuden C3:n takuu on 3 vuotta tai 100 000 km. Maalitakuu on niin ikään kolme vuotta ja korin puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta. Lisäksi uuden auton ostaja voi käyttää tarpeen vaatiessa merkin omaa tiepalvelua kolmen vuoden ajan ilman erillistä maksua.

Autossa on paljon enemmän Citroenia kuin mitä on ollut vuosiin C4 Cactusta lukuun ottamatta. Päähuomio kiinnittyy mukavuusominaisuuksiin ja ennakkoluulottomiin ideoihin, jotka ovat päässeet tuotantoon saakka. Maininnan arvoinen seikka on myös auton alhainen melutaso kokoluokkaan nähden. Kaikki nämä asiat jos mitkä saavat Citroenin jälleen loistamaan.

Citroen C3 Puretech 82 Shine

  • Hinta: 18 820,57 € (hinnat alk. 14 392,92 €)
  • Polttomoottori: 1 199 cm³ (3-syl., suorasuihk. 12-venttiiliä)
  • Suurin teho: 82 hv/60 kW (5 750 r/min)
  • Suurin vääntö: 118 Nm (2 750 r/min)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12,8 s
  • Huippunopeus: 177 km/h
  • Kulutus: 4/5,6/4,6 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 105 g/km (yhdistetty)
Ahnas katse. Tipon näyttävin osa on ehdottomasti ärhäkkään ilmeen omaava keula.

Toimivan tuntuinen paketti

|
Fiatin keskiluokan farkku vetoaa vääntävällä moottorilla ja kelpo muodoilla. Italian teollisuusylpeys Fiat on aina ollut haka pienempien autojen valmistajana. Isompien mallien kohdalla on ollut ...
IMG_9846

Kiltistä pojasta kapinalliseksi

|
Viidennen sukupolven Nissan Micran voi valita omakseen noin puolentoistasadan eri version joukosta. Harvoin massavalmistajan tekemä malliuudistus on niin perusteellinen kuin nyt uuden Micran kohdalla. ...
Elegantti. Opel Insignian olemus on aiempaa kevyempi.

Sirommaksi veistetty

|
Perinteisen saksalaismerkin isompi perhemalli uusiutui täysin. Oikeastaan kysymyksessä on perheauton sijaan neliovinen sport coupé, ainakin muotoilunsa puolesta. Uuden Opel Insignian linjoissa on tutun oloisia ...
Selkeästi sukua. Uuden Crafterin sukunäöstä ei jää epäselvyyttä.

Puhtaasti omille jäljille

|
Monen vuoden suunnittelun tulos saapui Suomeen. Volkswagenin ja Daimlerin tiet erkanivat isojen pakettiautojen kohdalla. Aiemmin auto oli enemmän tähtikeulaisen kilpakumppanin oloinen, mutta nyt on ...
Tuplasti. Takanäkymässä on kaksi tuuliohjainta ja lisävarusteena saa takaluukun yläreunaan vielä isomman siiven.

Urheilullisuuden tähden

|
Honda panosti isolla kädellä suosikkimallinsa uusimpaan sukupolveen. Kesällä 45 vuotta täyttävän Civicin tuorein versio on kasvanut reilusti edelliseen sukupolveen nähden. Honda on suunnitellut uuden ...