Autokaupoissa nähdään valoa

17.2.2017 Auto & Kone
Siivu kasvaa. Yhä useampi autonostaja hankkii hybridin vuonna 2016. - Etelä-Savon Autossa hybridien osuus on mallikohtaisesti jopa yli puolet, kertoo autokaupan johtaja Mikko Räisänen.

Alalla odotetaan maltillista kasvua

Viime vuosi sujui pääsääntöisesti hyvin Etelä-Savon autoliikkeissä. Kauppa kävi niin uusien kuin käytettyjen autojen osalta. Hiljaisten vuosien jälkeen kauppa piristyi kautta linjan.

Ketunniementien varrella sijaitsevan Rinta-Joupin Autoliikkeen pihamaalla kävi vilske, sillä viime vuonna tontilta luovutettiin auton avaimet lähes 2 000 asiakkaalle. Luku pitää sisällään niin uudet kuin vaihtoautot, aina pienestä henkilöautosta matkailuautoon asti.

– Se on meidän Mikkelin historian paras vuosi. Uskoisin tämän vuoden olevan hyvin samantyyppinen, kertoo myyntipäällikkö Heikki Laine.

Reipasta myynninkasvua nähtiin myös Osuuskauppa Suur-Savon autoliikkeissä. Savon Autokeskuksen ja Etelä-Savon Auton myynnin kasvu näytti autokaupan johtaja Mikko Räisäsen mukaan kaksinumeroista prosenttilukua.

– Kasvua tapahtui kaikilla osa-alueilla, Räisänen sanoo ja viittaa niin autokauppaan, merkkikorjaamoon, monimerkkikorjaamo Karlaan sekä muihin tontilla sijaitseviin autoilun palveluihin.

Etelä-Savo on autokaupan maakuntana muuttovoittoinen eli maakunnasta myydään enemmän autoja ulos kuin maakuntaan päin. Räisänen kertoo heidän edustamiensa merkkien, Toyotan, Nissanin ja Mercedes-Benzin, osalta lukeman olevan noin 20 prosentin luokkaa.

– Uskoisin palvelun ja saatavuuden olevan syinä siihen, että autoiluun liittyviä asioita hoidetaan täällä, Räisänen kertoo vapaa-ajan asukkaiden kulutuskäyttäytymisestä.

Viime vuosi oli myös läpimurtovuosi hybridien myynnissä. Räisänen kertoo heidän osalta hybridimyynnin osuuden olevan noin puolet niissä malleissa, missä sähkö- ja polttomoottorin yhteistekniikka on vain saatavilla. Valtakunnallisesti vuonna 2012 hybridien osuus Toyotan myynnistä oli alle 10 prosenttia, kun viime vuonna se oli jo reilun kolmanneksen.

Mikkelin seudulla myydyin vaihtoauto on tyypillisesti arvoltaan 10 000 euroa tai vähän enemmän. Jos käytetty auto on farmari, vähän ajettu, nelivetoinen ja hyvin huollettu, on sillä todennäköisesti aina menekkiä. Sama pätee myös ostopuolella.

– Ilman muuta ostamme vähän ajettuja autoja. Myös erikoisemmilla autoilla on kysyntää, varsinkin näin kevättä kohti mentäessä, Laine muistuttaa ja sanoo, että kaikella tavaralla on aina joku arvo.

– Hintatason määrittelee aina markkinat, se on hyvä muistaa.

Vaihtoehtoisella energiamuodolla kulkevilla ajopeleillä on Laineen mukaan myös kysyntää, mutta hankintahinta tahtoo nousta monesti vielä liian suureksi.

– Se on harmi, että ekologisuus maksaa enemmän. Siinä olisi päättäjillä pohtimisen paikka, myyntipäällikkö viestittää.

Ajatus edellä

Hiljattain julkisuudessa vellonutta, autoilun kustannuksiin liittynyttä uudistusesitystä eivät autokauppiaat hyvällä katsoneet. Historian valossa näyttää siltä, että alalla ei saada vietettyä yhtään vuotta ilman spekulointia autoverotuksesta. Se on harmillista paljon työllistävällä isojen pääomien toimialalla, jossa jo pelkkä rahavirran hidastuminen saa aikaan isoja ongelmia.

Sinänsä liikenneministeri Anne Bernerin ajatuksissa oli raikkaita ideoita, mutta uudistusesityksen ajoitus sekä keskeneräisyys olivat harkitsemattoman tuntuisia. Autojen teknisen kehityksen suunta on vain sellainen, että polttoaineverokertymä tulee hiipumaan.

Mikäli autoilijoilta kerättävästä kokonaisveropotista halutaan pitää kiinni entiseen tapaan, tarvitaan muunlaista auton käyttöön pohjautuvaa verotusta. Sille tosiasialle emme mahda mitään.

Mutta yksi pyyntö minulla olisi päättäjille, vaikka joulu ei nyt olekaan: ajatelkaa muutokset ensin loppuun ja kertokaa valmis muutos kansalle. Kiitos ja anteeks!

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0