Rohkeammin piirretty Toyota
Toyota CH-R 1,8 Hybrid Style

|

Kuin tieteiselokuvasta. CH-R:n linjat eivät jätä kylmäksi. Alareunaa kiertävät muovit suojaavat myös pikku napsuilta.
Kuin tieteiselokuvasta. CH-R:n linjat eivät jätä kylmäksi. Alareunaa kiertävät muovit suojaavat myös pikku napsuilta.

Uusi CH-R romuttaa Toyotan viimeisimmänkin myytinrippeen konservatiivisena autonvalmistajana.

Ilmeeltään Toyotat ovat muuttuneet parin vuoden sisällä aiempaa ärtsymmän näköisiksi. Silti uusi CH-R (Coupé High Rider) on jotain sellaista, mitä ei ole ennen totuttu merkiltä näkemään.

Muodoiltaan muhkeaan citymaasturiin mahtuu parhaiten kaksi aikuista ihmistä ja heidän matka- tai harrastetavaransa. Toki CH-R:ssä on takaistuin ja tavaratila kuten olla pitää, niinpä autolla pääsee perheellinenkin matkustamaan. Tämän ajattelutavan näkee jo autoa katsomalla ja sisällä käsitys vain vahvistuu.

Selkeästi kiilamaisen korin muodoista katsoen näyttää äkkiä siltä, että auto on kaksiovinen coupé. Tätä ajattelua on käytetty paljon vuosien varrella varsinkin nopeiden matkasedanien muotoilussa, mutta todellisen volyymimerkin crossoverissa se ei ole ihan tavallista. Kokispullomaisten linjojen vastapainona nähdään myös teräviä kulmia, kuten esimerkiksi takavalojen kohdalla.

Sinistä linjaa. Medianäyttö on nykyaikaisen auton perusedellytys. CH-R:n tapauksessa värijuova kietoo ruudun osaksi sisäilmettä.
Sinistä linjaa. Medianäyttö on nykyaikaisen auton perusedellytys. CH-R:n tapauksessa värijuova kietoo ruudun osaksi sisäilmettä.

Autoista on ennustettu kehittyvän eräänlaisia liikkuvia mediakeskuksia jo vuosien ajan. CH-R on askel siihen suuntaan, sillä kojelautanäkymää hallitsee iso media- ja infokeskuksen näyttö edullisinta Life-varustetasoa lukuun ottamatta. Plus-paketilla varustetussa koeajoautossa äänentoistosta huolehtii JBL:n suunnittelema järjestelmä, josta lähtee mökää kaikkiaan 576 watin verran.

Ajettavuudeltaan CH-R on kaksivetoisena hybridinä käteen käypä laite. Ensituntuma on tukeva, mutta ketterä. Auto pyrkii pidon rajoilla ajettaessa hieman yliohjaamaan, jolloin ajonvakautusjärjestelmä puuttuu sivistyneesti peliin ja saa kuljettajan tuntemaan itsensä keskivertoa lahjakkaammaksi yksilöksi.

Auto on muuten hiljainen, mutta täyskaasukiihdytyksessä 1,8 litraisen vapaasti hengittävän moottorin ääni kantautuu ohjaamoon selvästi. Muuten auton melutaso voisi olla pahempikin. CH-R:n moottorivalikoimassa ei ole Toyotan nykylinjauksen mukaan lainkaan dieseliä. Sen sijaan valinta on tehtävä hybridin ja 1,2 litran bensaturbon välillä. Suurta eroa ei näiden välillä suorituskyvyssä ole, mutta yhdistetystä kulutuslukemasta löytyy jo kahden litran ero, oli kysymyksessä joko automaatti- tai manuaalivaihteinen versio. Hybridihän on aina automaattivaihteinen. Tässä valossa ei olekaan ihme, että peräti 70 % ennakko-ostajista on valinnut hybridin.

Ei lapsille. Takaoven yläreunaan sijoitettuun ovenkahva on napakan tuntuinen, mutta ihan pienet eivät ovea saa itse auki.
Ei lapsille. Takaoven yläreunaan sijoitettuun ovenkahva on napakan tuntuinen, mutta ihan pienet eivät ovea saa itse auki.

Näkymät ulos ovat reilumman istumakorkeuden ansiosta hyvät, mutta takaviistoon rajallisemmat erittäin paksun C-pilarin myötä. Siksi mediakeskuksen peruutuskameranäyttö ja peilit ovat peruutettaessa enemmän kuin tarpeen. Takapenkkiläisillä on puolestaan hieman sukellusvenemäinen fiilis, sillä takaikkunat ovat pienet ja korkealla räväkän muotoilun vuoksi. Sporttisuutta sisustukseen tuo musta sisäkatto, johon on puristeltu auton teeman mukaisen koristekuviot.

Turvavarusteiltaan C-HR on luonnollisesti ajan tasalla. Parasta on se, että Toyota ei ole lähtenyt karsimaan turvavarusteita isommin eri varustetasojen välillä, vaan kaikki oleellinen on mukana ihan perustasosta lähtien.

Tärkeä pointti on myös se, että auton saa halutessaan nelivetoisena. Silloin moottorina on 1,2 litran turbo ja vaihteistona Multidrive S-automaatti. Hybridiin nelikkoa ei saa, mutta sillä saa vetää kevytperävaunua. Näin valintalinja on selviö urbaanin ja maalaisen kesken, mutta kummallekin löytyy ostajansa. Siitä pitänevät muhkeat muodot huolen.

Toyota CH-R 1,8 Hybrid Style

  • Hinta: 33 109,06 € (hinnat alk. 26 994,71 €)
  • Polttomoottori: 1 798 cm³ (4-syl.,16-vent., polttoain. monip. suihkutus)
  • Sähkömoottori: 600 V/163 Nm/53 kW
  • Suurin yhteisteho: 122 hv/98 kW
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,0 s
  • Huippunopeus: 170 km/h
  • Kulutus: 4,1/3,8/3,4 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 86 g/km (yhdistetty)
Mersuhan se. Avolavainen tähtikeula on muhkeasti muotoiltu.

Ensimmäinen kerta

|
Maailman vanhin autonvalmistaja toi markkinoille historiansa ensimmäisen avolava-auton. Ihan soitellen sotaan Mercedes-Benz ei ole X-mallinsa kanssa lähtenyt. Yhteistyökumppanina on ollut Renault-Nissan allianssi ja tarkemmin ...
Kuin kotonaan. X3 esiintyy tasaisen varmasti, on alla sitten moottoritie tai maaseudun soratie.

Tilavampi ilman venytystä

|
Kolmannen sukupolven X3 meni täysin uusiksi. Kutistuneen omapainon ohella uusi X3 on venynyt mittojensa sisällä. Vaikka uusi äkskolmonen on mitoiltaan vanhakoppaisen X5:n luokkaa, niin ...
Herättää huomiota. Sympaattinen muotoilu yhdessä personointiosien kanssa kerää katseita.

Erilainen nuori

|
Ranskalaismerkki on silminnähden palannut muotoilullisille juurilleen. Automerkeistä juuri Citroën on marssittanut viime aikoina markkinoille autoja, joiden valmistajasta ei voi erehtyä. Persoonallisen muotoilun ohella myös ...
Kurateiden kuningas. Crossovereiden ominaisuudet sattuvat maakuntamme tiestöön loistavasti.

Vastaus huutoon

|
Kia Stonic on täysin uusi malli suosikkiluokkaan. Crossovereiden marssi jatkuu. Tuorein osallistuja tulee Kauko-Idästä, kun Kia esitteli uuden, Sportagea pienemmän mallin. Reseptin perusainekset koostuvat ...
Talvea vasten. Uusi Polo rantautui hiljattain Suomen markkinoille.

Luokkarajat uusiksi

|
Kuudennen sukupolven Volkswagen Polo on saanut ison kasvuruiskeen. Uudelle VAG-konsernin pohjalevylle perustettu Polo ei suotta pullistele, sillä pikkuautoluokan haamurajana pidetty neljän metrin pituusmitta on ...