Rohkeammin piirretty Toyota
Toyota CH-R 1,8 Hybrid Style

|

Kuin tieteiselokuvasta. CH-R:n linjat eivät jätä kylmäksi. Alareunaa kiertävät muovit suojaavat myös pikku napsuilta.
Kuin tieteiselokuvasta. CH-R:n linjat eivät jätä kylmäksi. Alareunaa kiertävät muovit suojaavat myös pikku napsuilta.

Uusi CH-R romuttaa Toyotan viimeisimmänkin myytinrippeen konservatiivisena autonvalmistajana.

Ilmeeltään Toyotat ovat muuttuneet parin vuoden sisällä aiempaa ärtsymmän näköisiksi. Silti uusi CH-R (Coupé High Rider) on jotain sellaista, mitä ei ole ennen totuttu merkiltä näkemään.

Muodoiltaan muhkeaan citymaasturiin mahtuu parhaiten kaksi aikuista ihmistä ja heidän matka- tai harrastetavaransa. Toki CH-R:ssä on takaistuin ja tavaratila kuten olla pitää, niinpä autolla pääsee perheellinenkin matkustamaan. Tämän ajattelutavan näkee jo autoa katsomalla ja sisällä käsitys vain vahvistuu.

Selkeästi kiilamaisen korin muodoista katsoen näyttää äkkiä siltä, että auto on kaksiovinen coupé. Tätä ajattelua on käytetty paljon vuosien varrella varsinkin nopeiden matkasedanien muotoilussa, mutta todellisen volyymimerkin crossoverissa se ei ole ihan tavallista. Kokispullomaisten linjojen vastapainona nähdään myös teräviä kulmia, kuten esimerkiksi takavalojen kohdalla.

Sinistä linjaa. Medianäyttö on nykyaikaisen auton perusedellytys. CH-R:n tapauksessa värijuova kietoo ruudun osaksi sisäilmettä.
Sinistä linjaa. Medianäyttö on nykyaikaisen auton perusedellytys. CH-R:n tapauksessa värijuova kietoo ruudun osaksi sisäilmettä.

Autoista on ennustettu kehittyvän eräänlaisia liikkuvia mediakeskuksia jo vuosien ajan. CH-R on askel siihen suuntaan, sillä kojelautanäkymää hallitsee iso media- ja infokeskuksen näyttö edullisinta Life-varustetasoa lukuun ottamatta. Plus-paketilla varustetussa koeajoautossa äänentoistosta huolehtii JBL:n suunnittelema järjestelmä, josta lähtee mökää kaikkiaan 576 watin verran.

Ajettavuudeltaan CH-R on kaksivetoisena hybridinä käteen käypä laite. Ensituntuma on tukeva, mutta ketterä. Auto pyrkii pidon rajoilla ajettaessa hieman yliohjaamaan, jolloin ajonvakautusjärjestelmä puuttuu sivistyneesti peliin ja saa kuljettajan tuntemaan itsensä keskivertoa lahjakkaammaksi yksilöksi.

Auto on muuten hiljainen, mutta täyskaasukiihdytyksessä 1,8 litraisen vapaasti hengittävän moottorin ääni kantautuu ohjaamoon selvästi. Muuten auton melutaso voisi olla pahempikin. CH-R:n moottorivalikoimassa ei ole Toyotan nykylinjauksen mukaan lainkaan dieseliä. Sen sijaan valinta on tehtävä hybridin ja 1,2 litran bensaturbon välillä. Suurta eroa ei näiden välillä suorituskyvyssä ole, mutta yhdistetystä kulutuslukemasta löytyy jo kahden litran ero, oli kysymyksessä joko automaatti- tai manuaalivaihteinen versio. Hybridihän on aina automaattivaihteinen. Tässä valossa ei olekaan ihme, että peräti 70 % ennakko-ostajista on valinnut hybridin.

Ei lapsille. Takaoven yläreunaan sijoitettuun ovenkahva on napakan tuntuinen, mutta ihan pienet eivät ovea saa itse auki.
Ei lapsille. Takaoven yläreunaan sijoitettuun ovenkahva on napakan tuntuinen, mutta ihan pienet eivät ovea saa itse auki.

Näkymät ulos ovat reilumman istumakorkeuden ansiosta hyvät, mutta takaviistoon rajallisemmat erittäin paksun C-pilarin myötä. Siksi mediakeskuksen peruutuskameranäyttö ja peilit ovat peruutettaessa enemmän kuin tarpeen. Takapenkkiläisillä on puolestaan hieman sukellusvenemäinen fiilis, sillä takaikkunat ovat pienet ja korkealla räväkän muotoilun vuoksi. Sporttisuutta sisustukseen tuo musta sisäkatto, johon on puristeltu auton teeman mukaisen koristekuviot.

Turvavarusteiltaan C-HR on luonnollisesti ajan tasalla. Parasta on se, että Toyota ei ole lähtenyt karsimaan turvavarusteita isommin eri varustetasojen välillä, vaan kaikki oleellinen on mukana ihan perustasosta lähtien.

Tärkeä pointti on myös se, että auton saa halutessaan nelivetoisena. Silloin moottorina on 1,2 litran turbo ja vaihteistona Multidrive S-automaatti. Hybridiin nelikkoa ei saa, mutta sillä saa vetää kevytperävaunua. Näin valintalinja on selviö urbaanin ja maalaisen kesken, mutta kummallekin löytyy ostajansa. Siitä pitänevät muhkeat muodot huolen.

Toyota CH-R 1,8 Hybrid Style

  • Hinta: 33 109,06 € (hinnat alk. 26 994,71 €)
  • Polttomoottori: 1 798 cm³ (4-syl.,16-vent., polttoain. monip. suihkutus)
  • Sähkömoottori: 600 V/163 Nm/53 kW
  • Suurin yhteisteho: 122 hv/98 kW
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,0 s
  • Huippunopeus: 170 km/h
  • Kulutus: 4,1/3,8/3,4 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 86 g/km (yhdistetty)
Ahnas katse. Tipon näyttävin osa on ehdottomasti ärhäkkään ilmeen omaava keula.

Toimivan tuntuinen paketti

|
Fiatin keskiluokan farkku vetoaa vääntävällä moottorilla ja kelpo muodoilla. Italian teollisuusylpeys Fiat on aina ollut haka pienempien autojen valmistajana. Isompien mallien kohdalla on ollut ...
IMG_9846

Kiltistä pojasta kapinalliseksi

|
Viidennen sukupolven Nissan Micran voi valita omakseen noin puolentoistasadan eri version joukosta. Harvoin massavalmistajan tekemä malliuudistus on niin perusteellinen kuin nyt uuden Micran kohdalla. ...
Elegantti. Opel Insignian olemus on aiempaa kevyempi.

Sirommaksi veistetty

|
Perinteisen saksalaismerkin isompi perhemalli uusiutui täysin. Oikeastaan kysymyksessä on perheauton sijaan neliovinen sport coupé, ainakin muotoilunsa puolesta. Uuden Opel Insignian linjoissa on tutun oloisia ...
Selkeästi sukua. Uuden Crafterin sukunäöstä ei jää epäselvyyttä.

Puhtaasti omille jäljille

|
Monen vuoden suunnittelun tulos saapui Suomeen. Volkswagenin ja Daimlerin tiet erkanivat isojen pakettiautojen kohdalla. Aiemmin auto oli enemmän tähtikeulaisen kilpakumppanin oloinen, mutta nyt on ...
Tuplasti. Takanäkymässä on kaksi tuuliohjainta ja lisävarusteena saa takaluukun yläreunaan vielä isomman siiven.

Urheilullisuuden tähden

|
Honda panosti isolla kädellä suosikkimallinsa uusimpaan sukupolveen. Kesällä 45 vuotta täyttävän Civicin tuorein versio on kasvanut reilusti edelliseen sukupolveen nähden. Honda on suunnitellut uuden ...