Superlatiivien skandinaavi — Volvo S90 D5 AWD Inscription A

8.12.2016 Auto & Kone
Tyylipuhdas. Isot pyörät, pysty keula ja sopivasti särmät linjat tekevät uudesta Volvosta rohkean tyylikkään.

Suomessa uusi iso Volvo valittiin jo vuoden autoksi

Volvon mallistossa sedan- ja farmarimallit ovat yleensä mallinimetty kymmenen numeron erotuksella. Nyt tuo tapa on heitetty romukoppaan ja uusi iso malli tottelee numeroa 90 korimallista huolimatta. Jo heti ensisilmäyksellä voi todeta, että muotoilijat ovat onnistuneet tehtävässään. Linjoissa on yhtä aikaa jyhkeyttä ja sulavuutta.

Volvoille ominainen korkea olkalinja on tallella, mutta sedaniksi S90 on melko viistoperäinen. Sen piirteissä on jotain saksalaisesta kilpakumppaneista tuttua ja matala ikkunalinja luo sporttisuutta. Pystysuora keula luo katu-uskottavuutta, kun takanäkymä korostaa Volvoille tyypillistä turvallisuutta isoine takavaloineen. Uutuusmalli käyttää toisena Volvo-mallina skaalautuvaa alustaratkaisua (SPA). Pitkän akselivälin ja lyhyet ylitykset mahdollistava rakenne antaa oman osansa myös ulkonäköön.

Auto on täynnä viimeisintä tuotantoautotekniikkaa, jota varsinkin malliston huipulla oleva Inscription edustaa. Muut varustetasot ovat alenevassa järjestyksessä Momentum ja Kinetic, jotka eroavat toisistaan mukavuus- ja toiminnallisuusvarusteiden suhteen. Sisältä uudessa mallissa on visuaalisia linjoja venytetty vaakasuunnassa, jolla on haettu tilantunnetta. Lisäksi koko kojelauta on muovattu kuljettajan suuntaan entistä käyttäjäystävällisemmäksi.

Mittaristo on mallia digitaalinen eli se on käytännössä yhtä näyttöä. Keskinäyttö (9”) on asetettu pystysuuntaan. Sen kautta ohjataan lähes kaikkea, aina polttoainekäyttöisestä lisälämmittimestä lähtien. Sen vuoksi kojelaudassa on huomattavan vähän erilaisia nappuloita, joka edesauttaa luomaan tyylikkyyttä ja selkeyttä. Toimintoja, kuten ilmastointia, navigointia, median toistoa, puhelinta ja käyttöopasta, voi ohjata myös puheen avulla.

Uusi Volvo käynnistetään aina avaimettomasti. Lisävarusteena saa vedenkestävän avaimen, jota voi käyttää vaikka kaulakoruna. Ruotsalaisissa autoissa on aina olleet erinomaiset istuimet. Etuistuimissa saa säädettyä reisitukea pitkällekin kuljettajalle sähkötoimisesti. Halutessaan voi varustelistalta ruksia Sport-istuimet, joiden sivuttaistuki on vieläkin parempi. Myös takaistuin on voimakkaasti muotoiltu, ja reunapaikoilla istuu polvitilan puolesta lentopalloilijatkin. Voimakkaasti kaartuvan katon vuoksi pääntilaa voisi olla enemmänkin, mutta toisaalta istuinkorkeutta ei ole uhrattu pääntilan vuoksi. Takapenkkiläisille voi valinnaisvarusteena valita 12 voltin sijaan 230 voltin pistorasian, jos läppärille ilmenee enemmänkin käyttöä.

Laatuvaikutelmaa. Pähkinäpuu ja koristetikattu nahka hallitsevat kuljettajan ympäristöä.
Laatuvaikutelmaa. Pähkinäpuu ja koristetikattu nahka hallitsevat kuljettajan ympäristöä.

Pelkistä varusteista voisi kirjoittaa vaikka tietokirjan, mutta yhtä asiaa ei vain voi ohittaa: Bowers & Wilkins Premium Sound-nimeä kantavaa äänentoistojärjestelmää. Veikkaanpa vain, että meistä harvan kotona musiikki soi niin täyteläisesti kuin uudessa Volvossa tämän B&W:n laitteiden turvin. Sen avulla musiikkia toistetaan lukuisien kaiuttimien, ”raitisilmasubwooferin” ja 1 400 watin turvin. Lisäksi voidaan valita kolme erilaista tilaa, joista yksi jäljittelee Göteborgin konserttitalon akustiikkaa.

Volvosta tuskin voidaan kirjoittaa vakavasti otettavaa juttua, mikäli turvallisuudesta ei mainita mitään. Merkki itse kutsuu turvallisuusajatteluaan IntelliSafeksi. Koko järjestelmän ajatus on olla apukuljettaja, joka havainnoi ja laskee oman ja ympäröivien autojen liikeratoja herkeämättä. Jo perinteisten ajonvakautus-, luistonesto- ja kaistanpitoavustimien lisäksi listalta löytyvät myös ulosajosuoja, joka puuttuu ajolinjoihin ja tarvittaessa hiljentää kuljettajan puolesta autoa, sekä mukautuvan vakionopeussäätimen jatkokehitelmä Pilot Assist, joka yli 50 km/h nopeuksissa edesauttaa ajoneuvon pysymistä ajoradalla kevyin ohjausliikkein.

Harmikseni en vain päässyt talvikelissä testaamaan tätä ominaisuutta, sillä ajoratamaalaukset eivät olleet näkyvissä. Jos kädet nostetaan ratilta pois, laukeaa kameratekniikkaan perustuva järjestelmä pois päältä, joten automaattiohjauksena sitä ei voi käyttää. Eteläsavolaisten autoilijoiden turvallisuuden kannalta kiinnostavampi varuste on vanhaan tuttuun City Safety-järjestelmään kehitetty lisäominaisuus, joka ehkäisee törmäystilanteita suurten eläinten, kuten hirvien ja peurojen, kohdalla.

Alustan osalta etujousitus on mallia monivarsituenta. Takajousitus, mikäli ilmajousitusta ei ole valittu, toimii yhden poikittaisen komposiittilehtijousen avulla. Ratkaisu säästää tilaa ja on lisäksi kevyt. Uusien ratkaisujen avulla onkin haettu mahdollisimman alhaista jousittamatonta massaa, joka edesauttaa kohti parempia ajo-ominaisuuksia. Lisävarusteena saa myös kolme eri vaimennusvaihtoehtoa napin painalluksella tarjoavan Four-C-iskunvaimennusjärjestelmän.

Isolla tiellä huomio kiinnittyy kahteen asiaan: äänettömyyteen ja eleettömyyteen. Autoa ei tarvitse ohjata edes huonolla kelillä, vaan matka taittuu kuin ihmisen mieli. Sähkötoimiselle ohjaustehostimelle voi antaa hyvän arvosanan. Nelivedon tuoma vakaus ja kahdeksanportaisen automaatin luoma mukavuus ovat miellyttäviä asioita.

Tehokasta muotoilua. Kauttaaltaan tasaisen alustan ja muuten hyvän aerodynamiikan tulokset on helppo huomata lumikelillä: takaosan alipainealue ei ole kovin suuri.
Tehokasta muotoilua. Kauttaaltaan tasaisen alustan ja muuten hyvän aerodynamiikan tulokset on helppo huomata lumikelillä: takaosan alipainealue ei ole kovin suuri.

Moottoreissa on aina neljä sylinteriä ja kaksi litraa iskutilavuutta, oli kyseessä sitten bensa tai diesel. Koeajoauton moottorina oli malliston kirein, kahdella turbolla varustettu 235 hevosvoimaa tuottava diesel. Moderni voimanlähde on oikea downsizingin mestariteos. Polttoaineenruiskutus on mallia i-ART, jossa joka sylinterin suuttimessa on älysiru ja paineanturi. Näiden avulla polttoaineen ruokkiminen on ajan tasalla ja palaminen tehokasta. Myös ruiskutuspaine on erittäin korkea, 2 500 bar. Turboviivettä ei käytännössä ole Volvon kehittämän Powerpulse-tekniikan vuoksi.

Mallistossa on erittäin tehokas Plug-In hybridi, joka tuottaa sähkö- ja bensiinimoottoriensa turvin 407 hevosvoiman maksimitehon ja 640 Nm:n väännön. Mallinimeä T8 Twin Engine kantava auto toimii tarvittaessa nelivetona ja kulkee parhaimmillaan pelkän sähkön avulla 45 kilometriä. Sedanin ohella saatavilla on heti jatkossakin Ruotsissa valmistettava farmariversio V90. Porrasperäisen valmistus siirtyy ensi vuoden alusta lukien Kiinaan, jossa on myös Volvon omistus. Globaalin liiketoiminnan vuoksi tuotantolaitos löytyy myös Yhdysvalloista.

Uusi 90-sarjan Volvo on hieno auto sekä tyyliltään että tekniikaltaan. Se lyö toden teolla kapuloita rattaisiin premium-kilpakumppaneilleen. Lisäksi Volvolla on yksi etu puolellaan: se ei ärsytä kateellisia läheskään niin paljon kuin moni kilpakumppaninsa.

Volvo S90 D5 AWD Inscription A

  • Hinta: 80 754,78 € (hinnat alk. €)
  • Moottori: 1 969 cm³ (4-syl. diesel, kaksi pakokaasuahdinta)
  • Suurin teho: 235 hv/173 kW (4.000 rpm)
  • Max. vääntö: 480 Nm (1.750 – 2.250 rpm)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,0 s
  • Huippunopeus: 240 km/h
  • Omapaino: 1 814 kg
  • Kulutus: 4,8 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2 –päästöt: 127 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0