Voiman ja toimivuuden tähden

10.11.2016 Auto & Kone
Nykyajan virittäjävelho. Kannettava tietokone ja korvien välissä oleva tieto-taito ovat Jari Heikkisen työkalut moottorinohjausjärjestelmän optimoinnissa.

Toiset asentavat autoihin valmiiksi tehtyjä ohjelmistoja, toiset tekevät niitä itse. Jari Heikkinen kuuluu jälkimmäiseen ja samalla harvinaisempaan ryhmään

Huppariin ja muutenkin rentoon asuun sonnustautunut mies kaivaa autonsa takapenkiltä johtosarjan ja läppärin. Edessä on toimittajan vanhan palvelijan, 3,2 litran kuutosdieselillä varustetun E-sarjan Mercedes-Benzin moottorin ohjausyksikön ohjelman päivitys entistä paremmaksi. Operaation tekee mielenkiintoiseksi se, että autossa on ollut jo vuosia niin sanottu teho-ohjelmisto käytössä. Siten potkua on ollut enemmän käytettävissä kuin vakiomoottorissa. Toiveajatuksena oli lisätehon sijaan pienempi polttoaineen kulutus voimavaroista isommin tinkimättä.

Heikkinen kertoo vanhan ohjelman kopiointivaiheessa hieman taustoista. Hänen mukaan markkinoilla on paljon erilaisia ohjelmistoja, jotka eroavat selvästi toisistaan. Osa on ihan ok, osa taas suorastaan kelvottomia varsinaiseen tarkoitukseensa eli moottorin tehon ja polttoaineenkulutuksen optimointiin. Muutoksia on tehty vailla suurempaa ymmärrystä kokonaisuudesta. Epäonnistuneen ohjelman huomaa kuka tahansa runsaasta savunmuodostuksesta ja kohonneesta polttoaineen kulutuksesta.

Mutta mikä mies Heikkinen on kertomaan ohjelmien eroista? Seitsemän vuoden ajan hän tutustui merkkiorganisaatiossa Mercedes-Benzien sielunelämään. Oman tiensä kulkijana mies ei aikanaan niellyt esimerkiksi sitä, että Common Rail-dieseleiden korkeapainesuuttimia ei voi muka purkaa ja korjata. Hän tilasikin aikoinaan oitis erilaisia suuttimia ja tutustui niiden toimintaan perin pohjin.

– Olen tehnyt itse monia suuttimia erilaisiin käyttötarkoituksiin. Osistahan ne vain koostuvat, mies toteaa hieman sarkastisesti.

Dieselmoottoreiden optimoinnit kiinnostivat Sotkamosta lähtöisin olevaa kaveria jo kauan sitten. Lukuisten onnistumisten ja epäonnistumisten ansiosta moottoreita on mennyt päreiksi asti. Nykydieseleistä saa varsin helposti 100 Nm vääntöä sylinteriä kohden ja isompien muutosten kera vielä paljon enemmän. Esimerkiksi ohjelmoinnin alla oleva moottorityyppi kestää kolminkertaisen tehon hyvin pienin muutoksin.

– Kestävyyspuoli on ylimitoitettu moninkertaiseksi. Se on kokeiltu ihan itse moneen kertaan eri automerkkien ja -mallien kohdalla. Rajoja on haettu, mies lohkaisee.

Yleisesti ottaen eri valmistajien moottorinohjausjärjestelmien ohjelmistot ovat hyvin suojattuja. Niiden ymmärtämiseksi on tehtävä töitä itsenäisesti hartiavoimin, sillä kursseja ei niistä ei järjestetä, sillä kysymys on tarkoin varjelluista liikesalaisuuksista. Saman mallin eri versioiden erot löytyvät monesti tehon lisäksi vain ohjelmistopuolelta.

Rahan vuoksi ei Heikkinen ole koskaan ollut kiinnostunut autoista, vaikka oma yritys on parhaillaan perustamisvaiheessa yhdessä markkinointipuolta hoitavan Mika Tevalan kanssa. Jollakin on vain tultava toimeen ja hankittava leipää pöytään.

– Autoja on ollut aina hauska laitella. Äitini sanoikin, että kun muut leikkivät lapsena hiekkalaatikolla, niin minä opettelin hitsaamaan, koneyrittäjän poikana varttunut Heikkinen kertoo.

Kaverukset kertovat toimitilojen hankinnan olevan loppusuoralla ja erilaisen autoalan yrityksen ovet aukeavat pian. Alkuvaiheen ponnisteluissa apuja ja vinkkejä yrittämisestä on antanut Ruoste-estokeskuksen yrittäjä Samppa Härkönen.

Aikansa työskenneltyään koodirivistöjen korjaamisen parissa hiljaisuus murtuu: guru nostaa katseensa näytöltä ja alkaa puhumaan suomea. On ohjelman autoon takaisin asentamisen aika ja koeajo. Jälkeenpäin on pakko tunnustaa, että ennakkoon en odotellut ihmeempiä parannuksia. Tutustumislenkin jälkeen tunnelma oli toinen, sillä kaasuun vastaavuus ja vääntö varsinkin alemmilla kierroksilla ovat selvästi paremmalla tasolla.

Samalla Heikkinen vakuuttaa, että päästöjen kanssa ei tule ongelmia katsastuksessa.

– Itseasiassa pienensin polttoaineen annostelua, joten kulutuksen ja päästöjen pitäisi olla pienempiä kuin aiemmin. Siellä on sellaisia estoja, joita poistelin ja nyt homma toimii, mies selventää innostuneena.

Niinpä niin. Harmi vain, kun en voi ottaa enempää osaa keskusteluun. Siihen ei yksinkertaisesti parin vuosikymmenen takaisen autoteknikon ammattitaito riitä. On parempi, kun minä käännän rattia ja ajelen. Antaa Heikkisen ja kollegojen hoitaa ohjelmointipuoli, varsinkin kun se näyttää sujuvan.

Tuskin tarvitsen edes kristallipalloa, sillä ennustan, että tällä miehellä on töitä tiedossa nyt ja tulevaisuudessa, mikäli autoalan asiat vain jaksavat kiinnostaa. Ja mikä ettei, jos kerran hitsaushommat veivät voiton jo pikkuvintiönä hiekkalaatikkoleikeistä.

Tästä on kysymys:

  • Viritysohjelma muuttaa moottorin ohjausta
  • Vanhemmissa ajoneuvoissa vakiolastu (muistipiiri) otetaan pois ja tilalle vaihdetaan virityslastu
  • Uudempiin ajoneuvoihin muutostyö voidaan tehdä suoraan OBD-väylän tai diagnostiikkaportin kautta.
  • Optimoinnin avulla moottorille ruiskutettava polttoainemäärä on oikeassa suhteessa käytettävissä olevaan ilmamäärään.
  • Muita tärkeitä parametreja polttoaineruiskutuksen lisäksi ovat esimerkiksi sytytysennakko sekä erilaiset rajoitin- ja korjausparametrit.
  • Toimii parhaiten ahdetulla moottorilla varustetussa autossa
  • Ohjelmoinnin avulla tehtävissä muutostöissä ei tarvitse tehdä mekaanisia muutoksia moottoriin
  • Vanha ohjelmisto on asennettavissa uudelleenohjelmoinnin avulla takaisin
  • Mikäli teho- ja päästölukemat kasvavat oleellisesti, voi edessä olla muutoskatsastus
  • Tehdas- ja huoltotakuut voivat raueta uudelleenohjelmoinnin seurauksena
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0