Startti onnistui odotusten mukaisesti

13.10.2016 Auto & Kone
Löytyy helposti. Motonetin valikoimasta löytää haluamansa tavaran nopeasti hyllynumeroinnin ja älypuhelimen avulla. – Asiakkaat näyttävät käyttävän tätä ominaisuutta hyvin, tavaratalopäällikkö Vesa Himanen kertoo.

Autojen varaosaliikkeestä koko kansan tavarataloketjuksi kasvanut Motonet avasi Mikkelin tavaratalon kuun alusta.

Viiden kuukauden saneeraus- ja laajennusmylläkkä on ohi. Ovet avannut Motonet on puhtaasti kuluttajakauppa. Ensi kuun alussa saman katon alle muuttaa myös autovaraosien tukkupisteenä jatkava AD Varaosamaailma, joka palvelee yritysasiakkaita. Samaan aikaan ovensa avaa A&J Korjaamo Oy, joka tarjoaa autokorjaamopalveluja tavaratalon asiakkaille.

Pihalla on uutena palveluna Motomaatti, jossa suoritetaan ajoneuvojen tarkistusmittauksia ja pieniä korjaustöitä, kuten polttimoiden ja tuulilasinpyyhkimien vaihtoja. Uusi palvelumuoto on modernisoitu tuulahdus menneisyydestä, jolloin huoltoasemien pojat auttoivat nöyrästi autoilijoita. Pienet toimenpiteet maksavat muutamia euroja per toimenpide.

– Yksi varaosamyyjä päivystää tässä palvelumuodossa non-stop-periaatteella, kertoo tavaratalopäällikkö Vesa Himanen.

Motomaatilla palvellut Kia Avikainen valmistui vasta hiljattain varaosamyyjäksi. Ensimmäinen työpaikka löytyi Mikkelin Motonetistä.

– Pääsin suoraan tänne töihin. Onhan tämä hyvä tunne, nuori nainen luonnehti lämpimästi koleana lokakuisena aamuna.

Reilun neljännesvuosisadan kokemuksen varaosakaupasta omaava mies luonnehtii Motonetin toimintaa uudenlaiseksi niin seutukunnan asiakkaille kuin itsellekin.

– Meillä on esimerkiksi kalastustarvikkeita todella laaja valikoima. Saimme valmiin ammattilaisen hoitamaan tätä osa-aluetta, sillä paluumuuttajamies vastasi samaisen osaston toimivuudesta Etelä-Suomessa.

Avajaisviikolla Motonetissa kävi asiakkaita Himasen mukaan yli 10 000. Määrä vastasi suunnitelmia ja tavaratalopäällikkö joukkoineen on tyytyväinen.

– Totta kai tätä oli pitkään odotettu ja avajaishuuma toi paljon ihmisiä isolta alueelta. Yksittäisistä tuotteista varsinkin LED-lamput tekivät kauppansa.

Ovet ovat auki lauantain lisäksi myös sunnuntaisin. Ketjussa saatujen kokemuksien mukaan kävijöitä riittää laajaan aukioloaikaan tarpeeksi. Himasen mukaan ihmisillä on viikonloppuisin aikaa käydä ostoksilla.

– Alkuvaiheen kokemusten pohjalta asiakkaina on paljon perheitä. Uskoisin, että meiltä löytyy jokaiselle jotakin.

Graanin liikekeskuksen ja viitostien välissä olevan Motonetin sijainti on hyvä. Liikennevirtaa pitäisi riittää ja Himanen odottaakin tulevaa innoissaan.

– Varsinkin kesäaikaan uskoisin kuhinan käyvän. Mökkiläisten vaikutus tälle seudulle on merkittävä muutenkin.
Valikoimissa on monissa eri tuoteryhmissä kahta tai useampaa eri linjaa, sekä edullisempaa että tunnetumpaa tuotemerkkiä. Näin kullekin kuluttajalle löytyy sopiva vaihtoehto.

Koko liikeidean konsepti on tarkoin mietitty. Esimerkiksi varastosaldoja tarkastellaan Turusta käsin ja tavaraa ei tilata Mikkelistä kuin pikatapauksissa. Maahantuonti on valtaosin emokonserni Broman Group Oy:n käsissä ja siksi väliportaita on vähemmän. Tämä on Himasen mukaan iso valtti armottomassa kilpailussa.

Motonet

  • työllistää Mikkelin tavaratalossa 24 henkilöä
  • on avoinna joka päivä
  • Mikkelin kiinteistö on kokonaispinta-alaltaan 3 800 m²
  • myymälän koko on 2 000 m²
  • ketjussa on maanlaajuisesti 28 tavarataloa 26 paikkakunnalla
  • yksi tavaratalo on Viron Tallinnassa
  • on suomalaisen Bromanin perheen omistuksessa
  • vuonna 1965 perustetun Broman Group Oy:n liikevaihto on yli 260 miljoonaa euroa
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0