”Tuunarit” kokoontuivat Visulahdessa

18.8.2016 Auto & Kone
Iivo Ruhasen (2,5 v) mielestä auton konepeltiin maalattu kuva on mörkö. Poika on kiinnostunut erityisesti autojen äänistä.

Tuunattujen autojen harrastajat toivat näytille toinen toistaan upeammin rakennettuja autoja.

Mikkeliläinen autokerho ExtremeCustom järjesti elokuun puolivälissä EC Car Show-näyttelyn, joka kokosi Visulahteen useita kymmeniä tuning-, custom- ja styling-autoja. Autojen kirjo vaihteli laidasta laitaan. Vanhimmat, rakkaudella tuunatut ajoneuvot, edustivat 80-luvun automalleja ja uusimmat kaarat nykypäivän autokuntaa. Tapahtumassa järjestettiin myös autohifi – kilpailu, johon osallistuneiden autojen äänentoisto oli bassojen jytkeestä päätellen viimeisen päälle viritettyä.

Tuunaus on harrastus, jossa muokataan auton suorituskykyä ja ulkonäköä. Autojen rakentamisesta innostuneen harrastajakunnan ikä vaihtelee juuri ajokortin saaneista nuorukaisista vanhempiin ikämiehiin.

– Meidän kerhossa on kymmenkunta jäsentä ja aika pienellä porukalla tätä tehdään. Varsinaista harrastusporukkaa, jotka kiertävät enemmän autonäyttelyitä ja kilpailuja on kuitenkin useita kymmeniä.

– Harrastus on ollut viime vuosina vähän taantumaan päin. Yhteen aikaan tämä oli tosi kuuma juttu ja tapahtumia järjestettiin todella paljon, sanoo ExtremeCustom -kerhon puheenjohtaja Ari Kylliäinen.

Jape Tiitinen kiertää lähes kaikki kesäkauden autotapahtumat.
Jape Tiitinen kiertää lähes kaikki kesäkauden autotapahtumat.

Kuopiolainen GTI Magazinen toimittaja Jape Tiitinen kiertää kesän aikana lähes kaikki vastaavat autotapahtumat.

– Olen joka viikonloppu jossain. Kausi alkoi keväällä Helsingin American Car Showsta ja päättyy lokakuussa X-tremeen Lahdessa. Kaikkiaan kaudella on noin 15 tapahtumaa.

Tiitinen saapui Visulahteen urheilullisella autollaan, joka on Audi RS 4.

– Olen laittanut tätä lähes kymmenen vuotta. Nyt se on valmis. Viimeinen piste i:n päälle on erikoismoottori.

Tiitinen selventää, että moottorin ohjaukseen on asennettu launch control eli lähtöjärjestelmä ja flatshift, jonka avulla vaihteen voi vaihtaa kaasu pohjassa.

Vanhan Mercedes Benzin takakontissa on ilmanpainesäiliö ja paineventtiilejä. Ilmajousituksella voidaan muuttaa auton alustan korkeutta suhteessa tienpintaan.
Vanhan Mercedes Benzin takakontissa on ilmanpainesäiliö ja paineventtiilejä. Ilmajousituksella voidaan muuttaa auton alustan korkeutta suhteessa tienpintaan.

Tiitisen seurana 90-luvun Volkswagen Golfilla saapunut Eero Manninen tekee autoteippauksia ja yliteippauksia. Hän valmistaa myös erikoisia parkkikiekkoja, joita asiakkaat teettävät juuri omaan autonsa tyyliin parhaiten sopivaksi.

– Naisille tehdään pinkkejä sydän-perhos-kiekkoja. Miehet tykkäävät peppu-aiheisista kiekoista. Myös auton vanteet ja jarrut ovat suosittuja aiheita, hän kertoo.

Mikkeliläinen Arttu Ruhanen saapui tapahtumaan vuoden -71 mallisella Escortilla yhdessä Iivo-poikansa kanssa.

– Tämä on ensimmäinen auto, jota aloin rakentaa. Rakensin tätä 12 vuotta ja se on ollut liikenteessä kuusi vuotta. Kaikki on läpikäyty, pohja maalattu ja laitettu parin litran turbomoottori. Kyllä se varmaan kahtasataa kulkee, hän arvelee.

– Iivoa kiinnostaa äänet. Hän kuuntelee kaikenlaiset pärinät ja surinat. Autotallissa se pyytää lisää musiikkia ja suhaa sitten sen mukana, mies lisää nostaessaan poikansa istumaan auton konepellille.

Autonäyttely järjestettiin Mikkelissä jo kuudetta kertaa. Tapahtuma keräsi sateesta huolimatta hyvin yleisöä kustomoitujen kaarojen ympärille.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0