Tulevaisuus on sähköinen — Nissan Leaf

18.8.2016 Auto & Kone
Töpseli kärsään. Sympaattisen näköisen Nissan Leafin lataus tapahtuu keskellä keulaa olevan luukun kautta.

Sähköautojen tulemisesta on puhuttu jo vuosikymmeniä. Nissan Leafilla on jo voitu ajella vuosien ajan.

Nollapäästöillä mainostettua Nissan Leafia ei ainakaan autoveron suuruus paina. Uuden yksilön kokonaishinnasta verokarhun kirstuun kolahtaa 1500–1700 euroa malliversiosta riippuen. Se on vähän, mutta täsmälleen edellä mainitun summan verran enemmän kuin maissa, joissa sähköautoilusta halutaan yleisempää nopeammin kuin mitä markkinaehtoisesti tapahtuu.

Vuonna 2010 esitelty malli on luokkansa myydyimpiä EU-alueella. Kaikkiaan maailmalla on myyty Leafeja jo yli 200 000 kappaletta. Mikkelin seudulle näitä sähköautoja on myyty muutamia. Leaf tarjoaa parhaimmillaan 200–250 kilometrin toimintasäteen, riippuen akuston varauskyvystä ja ajo-olosuhteista. Auton voi valita ostohetkellä joko 24 tai 30 kWh:n kapasiteetilla.

Korkeahko malli-ikä näkyy lähinnä ulkomuodoista, sillä Leaf on reilun pyöreäpiirteinen kulmikkaaseen ajan muotoiluhenkeen nähden. Mummoankkamaisen auton muotoilua korostaa vielä maskin puuttuminen, sillä sähkömoottori ei polttomoottorin veroista ajoviimajäähdytystä kaipaa.

Melko normi. Kuljettajan työnäkymä ei ole niin ufo kuin voisi kuvitella.
Melko normi. Kuljettajan työnäkymä ei ole niin ufo kuin voisi kuvitella.

Sisältä Leaf tarjoaa tilaa normaaliin tapaan takaistuimen edessä olevaa pattia lukuun ottamatta. Tämä kardaanitunneliksi kutsuttu kohta sisältää auton sähkötekniikkaa. Se vie takapenkin keskellä matkustavan jalkatilaa, mutta joitakin kompromisseja kaiken tarpeellisen sovittamiseksi on vain tehtävä.

Ajaminen on sähköautolla samanlaista, kuin millä tahansa automaattivaihteisella henkilöautolla. Aluksi mittariston tarjoama infotulva tuntuu liialliselta, mutta hetken tutustumisen jälkeen palat loksahtavat paikoilleen. Päällimmäisenä ajamisesta jäi mieleen sähkömoottorin riuska maksimivääntö heti alusta lähtien. Toinen seikka on äänettömyys. Sisälle kantautuu lähinnä vain rengasääniä, ja jos Leaf olisi paremmin äänieristetty, olisi tunnelma yhtä epätodellinen kuin pyöreässä topatussa huoneessa sukset jalassa nurkkia etsimässä.

Mukavan oloisen Leafin ominaisuudet pääsevät parhaiten oikeuksiinsa kaupunkiajossa. Silloin akun varaus kestää paremmin ajassa mitattuna. Tämä johtuu tietenkin pienempien ajovastuksien kuluttamasta vähäisemmästä energiasta ja valittavissa olevasta Eco-tilasta, joka pihistää kulutuksesta vielä 10 % pois. Lisäksi auto lataa kaupunkiajossa itseään jarrutustilanteiden kautta muuntamalla liike-energiaa sähköksi. Maantienopeuksissa vierintävastus ja varsinkin ilmanvastus kasvavat jyrkemmin ja sähkösoppa alkaa maistua. Jos maantiellä malttaa ajella noin 80 km/h, pääsee Leafilla mukavan pitkälle ilman välilatausta.

Sähköautolla ajaminen maksaa kulutuksen puolesta reilut 2 euroa sataa kilometriä kohden, kun vastaavan kokoinen pihi bensa-auto vie tämän hetken polttoainehinnoilla vähintään 7 euron edestä. Voitaneen siis sanoa, että sähköauton polttoainekulu on vähintään kolme kertaa edullisempi kuin mitä perinteisellä tekniikalla varustetulla autolla on. Pitkässä juoksussa sähköautolla ajaminen tulee edulliseksi myös huollon puolesta. Öljyjä ei tarvitse vaihtaa kuin vaihteistoon ja vetopyörästöön, suodattimista ja sytytystulpista puhumattakaan.

Leafia voi hallita älypuhelimen avulla. Keskikonsolin kosketusnäytöstä voidaan myös ajastaa auton latausta tai lämmitystä. Lisäksi toimintasäde näkyy karttapohjaisesti ja samaan näkymään saa myös latauspisteet mukaan.

Matkustajien lämmittäminen tapahtuu valmistajan filosofian mukaisesti istuinten kautta, niinpä autossa on kaikilla matkustajapaikoilla oma istuinlämmitin. Sateisen kosteana aamuna oli helppo huomata, kuinka nopeasti kajuutta lämpiää, kun ilmaa puhalletaan vastuksen läpi: viivettä ei käytännössä ole lainkaan.

Ei pala näppi. Poikittain pellin alla sijaitseva sähkömoottori ei hohkanut lämpöä pitkänkään lenkin jälkeen.
Ei pala näppi. Poikittain pellin alla sijaitseva sähkömoottori ei hohkanut lämpöä pitkänkään lenkin jälkeen.

Mutta kuinka nopeasti virtaa saa tankattua? Nopein tapa on pikalatauspiste, jonka avulla akusto saa jopa 80 % varauksen puolessa tunnissa. Oman kotilatauspisteen voi hankkia vaikkapa autotallin seinään, jolloin latausaika täyteen akkuun sujuu neljässä tunnissa. Auton mukana tulee tavallisen latausjohdon lisäksi myös 32 A:n 3-vaihejohto julkisia latauspisteitä varten.

Turvavarusteiltaan Leaf pärjää vertailussa mihin tahansa autoon nähden. Valaistus hoidetaan kautta linjan LED-tekniikan avulla, jolloin sähköä säästyy etenemiseen. Täyssähköautolla ajellessa ajotapa tahtoo muuttua energiaa säästäväksi, sillä kaikki hölmöily näkyy heti toimintasäteessä.

Leaf on ollut hyvä päänavaus sähköautojen tulemiselle. Kun ikuisuuskysymykset, latausaika ja toimintasäde tästä hieman paranevat, on sähköautojen rynnäkkö selviö. Sähköauton edut kun on helppo huomata viimeistään koeajolla.

Nissan Leaf

  • Hinta: – – – – – € (hinnat alk. 33 543 €)
  • Moottori: Vaihtovirta, synkroninen
  • Suurin teho: 109 hv/80 kW (3 008– 10 000 rpm)
  • Max. vääntö: 254 Nm (3 008 rpm)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,5 s
  • Huippunopeus: 144 km/h
  • Kulutus: 150 Wh/km
  • CO2 –päästöt: 0 g/km
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0