Tonnareiden uusin tulokas — Citroën Jumpy BlueHDi 150 Shine M

7.7.2016 Auto & Kone
Ahnas ilme. Jumpyn katsetta ei voi ainakaan kutsua liian kiltiksi.

Citroenin uusi Jumpy on suunniteltu täysin puhtaalta pöydältä.

Jumpy on malliesimerkki siitä, kuinka autoteollisuus nykyään toimii. Autojätit suunnittelevat ja valmistavat uuden mallin yhdessä ja markkinoivat kukin sen omin maustein. Jumpyn lisäksi uusi malli tullaan näkemään Peugeot Expert ja Toyota Proace -nimillä. Eikä monikäyttöisyys lopu vielä tähän, vaan markkinoille tulee vielä erilliset monipaikkaiset henkilöautoversiot, eräänlaiset luksustila-autot.

Uuden mallin muodot ovat selkeälinjaiset. Voimakkuutta korostava keula on korkea ja pysty. Turvallisuus on varmasti ollut yksi mittasuhteisiin voimakkaasti vaikuttaneista seikoista, sillä matkustamo jalkatiloineen sijaitsee etuakselilinjan takapuolella. Koeajoauto oli maahantuojan ensimmäinen Suomeen rekisteröity yksilö. Lehdistöauto poikkesi myöhemmin Suomeen tuotavista versioista kaksipaikkaisuutensa ja ikkunattoman tavaratilan väliseinän osalta.

Ajossa Jumpy osoittautui oivaksi peliksi. Ohjaus on tarkka ja erittäin tunnokas, moottori tarjoaa muhkeasti voimaa ja kun melutasokin on enemmän kuin kurissa, niin ajaminen on suorastaan mukavaa. Keskikonsolin vaihdevipukotelo saisi olla isomman miehen perspektiivistä katsoen hieman keskemmällä. Muuten istuma-asennon saa mieleisekseen, tosin aivan taka-asennossa selkänoja on melko pystyssä.

Kelpaa. Työkalut ovat nykyään myös mukavia, niin Jumpykin.
Kelpaa. Työkalut ovat nykyään myös mukavia, niin Jumpykin.

Kojelauta on pelkistetyn tyylikäs ja se omaa enemmän nykyisten Peugeotien ilmettä. Kaikki oleelliset toiminnot onnistuvat erillisillä katkaisijoilla, mutta syvemmät säädöt hoituvat ison medianäytön kautta. Ohjaamon tyylipisteet kertyvät mittariston plakkariin, sillä juorukellojen ympärillä olevien kehysten muotoilu on tyylikäs yksityiskohta.

Ovien taskut ovat huomattavan suuret. Hanskalokero on turvavarustelun aikakaudella useasti pienehkö ja niin nytkin. Aivan pelkääjän paikan kohdalla, kojelaudan alareunassa, on lokero, josta löytyvät matkustajan turvatyynyn katkaisijan lisäksi myös latauspistokkeen paikka ja aux-liitäntä ulkoiselle äänilähteelle.

Selkeää. Suomeen tuotavissa autoissa nähtäneen taka- ja sivuikkunoita.
Selkeää. Suomeen tuotavissa autoissa nähtäneen taka- ja sivuikkunoita.

Tavaratila on selkeämuotoinen ja se tarjoaa mittoihin nähden kuutiomaista tilaa. Kolmella eri koripituudella, 4,60, 4,95 ja 5,30 metriä, myytävän auton pyöränkotelot tunkeutuvat tavaratilaan tavallista vähemmän. Reilun kokoinen sähkökäyttöinen liukuovi avautui ja sulkeutui joko kahvasta tai kojelaudan katkaisimesta.

Koeajoauton moottori oli mallia mörkö, sillä kaksilitraisen dieselin ja 150 hevosvoiman turvin auto on melkoinen kulkuri. Silti Euro 6-normin mukainen moottori on taloudellinen ja vähäpäästöinen. Pienimmillään Jumpyn yhdistetty kulutus on 1,6 litran BlueHDi –dieselmoottorilla 5,1 litraa sadalla kilometrillä. Pakokaasut puhdistetaan SCR-järjestelmän avulla, jonka komponenttien järjestys on PSA-yhtymän dieseleissä erilainen kilpakumppaneihin verrattuna.

Kuten auton mallinimestä voi päätellä, päästötaso pysyy kurissa osittain AdBlue-lisäaineen avulla. Lisäaine sietää pakkasta -11 asteeseen saakka, kunnes se jäätyy ilman lämmitystä, mutta Jumpysta sellainen luonnollisesti löytyy. Toisaalta liialliset typenoksidit ovat kuuman dieselin ongelma, joten pakkasella päästöt ovat muutenkin pienemmät. Nämä tosiasiat unohtuvat ympäristöintoilijoilta, kun päästökeskustelu käy kuumempana kuin pakosarja. Lisäksi on hyvä muistaa, että Euro 6-normin myötä dieseleiden typpioksidipäästöt ovat lähes samalla tasolla kuin bensiinimoottoreilla.

Moottori on syvällä mutta sen ympärillä on reilusti tilaa.
Moottori on syvällä mutta sen ympärillä on reilusti tilaa.

Varustelutasoja on kaksi, Feel ja Shine. Koeajoauto oli paremmin varusteltu eli jälkimmäisenä mainittu, jossa apumiehen istuin on muunneltava Moduwork. Se antaa tavaratilalle lisäpituutta ja puolen kuution verran tilavuutta. Varustelistalla ovat myös kaikki oleelliset turvavarusteet ajovakaudenhallintajärjestelmää myöten.

Uuden mallin myötä Jumpy ottaa ison loikan. Sen tarjoama tila riittää useimmille ammattikäyttäjillekin. Luokan markkinat ovat lähes kaksinkertaistuneet reilun viiden vuoden aikana. Citroen yrittää kasvattaa 16 % siivuaan parilla prosenttiyksiköllä vuoteen 2020 mennessä. Suomessa menestykseen vaikuttaa oleellisesti myös hinnoittelu, joka selviää myöhemmin.

Citroen Jumpy BlueHDi 150 Shine M

  • Hinta: Ei vielä vahvistettu
  • Moottori: 1 997 cm³ (4-syl. diesel, yht. paineruiskutus, turbo)
  • Suurin teho: 150 hv/110 kW (4.000 rpm)
  • Max. vääntö: 370 Nm (2.000 rpm)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,0 s
  • Huippunopeus: 170 km/h
  • Kulutus: 4,9/5,3/5,9 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 139 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0