Nyt alkaa autourheilun superkuukausi

|

SM-Talvimestaruuskisat ovat yksi suurimmista kisoista osanottajamääriltään.Kuva: Hanaa/Kare Asp
SM-Talvimestaruuskisat ovat yksi suurimmista kisoista osanottajamääriltään.Kuva: Hanaa/Kare Asp

Autourheilun ystäviä hemmotellaan kohta oikein kunnolla, sillä maakunnan alueella järjestetään kuukauden aikana neljä erilaista autourheilutapahtumaa.

Vauhdikas autourheilupaketti starttaa vauhtiin jo ensi viikonloppuna, kun Rantasalmella ajetaan Rokkiralli. Sitä seuraavana viikonloppuna rallikansan katseet kannattaa suunnata Kangasniemelle, jossa ajetaan perinteinen Kangasniemi Ralli. Seuraava koitos nähdään Hirvensalmella, jossa käydään kamppailua jokamiesluokan Talvimestaruudesta. Helmikuun viimeinen viikonloppu on jo suorastaan juhlaa ja ilotulitusta, kun Mikkelissä ajetaan SM Vaakuna-ralli.

Jokkiksen talvimestaruudet ratkotaan Hirvensalmella. JM, jokkis, jokamiesluokka. Käyttipä mitä nimeä tahansa, kyse on joka tapauksessa maamme ylivoimaisesti suosituimmasta autourheilulajista. Muutama vuosikymmen sitten perustettu ”edullinen joka miehen harrastuslaji” onkin saanut vuosittain useamman tuhat tutkinnon tenttinyttä ja kilpailijalisenssin lunastanutta harrastajaa. Siksi tämän lajin kilpailuja järjestetään vuosittain ylivoimaisesti eniten maassamme. Eri puolille valtakuntaa sijoittuvia kansallisia ”kapinoita” on tämän vuoden kilpailukalenterissa 104, kun rallissa, niitä on reilut 30.

Jokamiesluokassa järjestetään kesäisin useampia eri SM- ja mestaruuskilpailuita. Korkeimmista pytyistä kisataan mm. naisten, nuorten ja yleisessä luokassa. Viime vuosina mukaan on otettu myös etuveto/kardaanien SM- ja mestaruuskilpailuja eri luokissa. Lisäksi on omat arvokilpailunsa myös liigajoukkueille, niin yleisessä kuin evk-luokissakin.

Talvikaudella kilpailuja on huomattavasti vähemmän ja mestaruuskilpailuja vain yksi.
Tänä vuonna tuo mestaruustaisto, Lehtikuusi JM-talvimestaruuskilpailu käydään Hirvensalmen Autourheilijoiden isännyydessä helmikuun toiseksi viimeisenä viikonloppuna.

Lajin kattojärjestö AKK Motorsport oli myöntänyt mestaruuskilpailun järjestämisoikeudet Hirvensalmelle jo viime talvelle. Paikkakunnalla tehtiinkin hirvittävästi talkootyötä niin radalla kuin konttoreissakin ja kaikki oli juhlaviikonloppuun valmista. Kevään tulo ei kuitenkaan jaksanut odottaa, vaan kilpailuajankohtana turvapenkat olivat jo suurimmalta osin sulaneet ja vahva jääkin alkanut vesittyä.

– Kyllähän silloin oli aluksi tunne, että peijakas kaikki meni hukkaan – ja niinhän osa kuten mm. Liekuneen jäälle suurella jäädytys- ja auraustyöllä saatu kisastadion – tietenkin menikin. Mutta pian siitä taas noustiin ja todettiin, että tehdään homma uusiksi ja hoidetaan se kotiin, tapahtuman järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Juhani Manninen muistelee vajaan vuoden takaisia ajatuksiaan.

Paljon olikin jo pohjatyötä valmiina uuteen aherrukseen. Ja kattojärjestö yhtyi maan jokkiskansan kannustukseen, että ei kun tehdään uudelleen talveksi 2016.

Hirvensalmen kilpailun keskeisenä ”moottorina” toimii maassamme ylivoimaisesti eniten jm-kisoja kuuluttajana kiertänyt ja vuosia Hirvensalmella vapaa-aikojaan viettänyt Antti-Pekka Männistö. Hänen laaja ystäväverkostonsa on alusta lähtien taannut sen, että Hirvensalmen viikonlopulle saadaan töihin maamme kokeneinta kisakoneistoa. On laskettu, että tapahtumaviikonlopulla talkoolaisia on töissä reilut 200, joista reilu puolet on omasta pitäjästä. Yksityisten toimitsijoiden ohella mukaan ovat lähteneet mm. Hirvensalmen Leijonat, Hirvensalmen Kalamiehet, Hirvensalmen Urheilijat ja Hirvensalmen Eränkävijät. Näiden jäsenet hoitavat järjestyksenvalvontaa, lipunmyyntiä ja pysäköintiopastusta ja hankkivat näin seuroilleen hieman toimintaeuroja. Kilpailijoita oli jo viime talven kilpailuun ilmoittautunut reilut 300. Ja vaikka aivan tuohon ei päästäisikään, joka tapauksessa kilpailijoita tulee joka tapauksessa reilut 250 ja silloin huoltomiehistöineen varikolla on 700-800 henkeä. Kun tähän lisätään vielä realistinen tavoite tuhat katsojaa kumpanakin päivänä, kyse on todella suuresta tapahtumasta pienen paikkakunnan kirkonkylässä.

Kilpailussa ajetaan lauantaina naisten ja nuorten ja etuvetoluokka. Sunnuntaina ratkotaan yleisen talvimestaruus. Ehdollisena sunnuntaille on merkitty myös senioreille oma mestaruustaistonsa. Vaikka kyse on suurtapahtumasta, yleisöä ei haluta pelotella suurilla pääsymaksuilla. Hinta on ainoastaan 20 euroa oli yhden tai kaksi päivää. Ja samaan hintaan pääsee myös seuraamaan varikon työskentelyä.

Teksti: Arto Ylhävaara/ Hanna-Mari Tyrväinen


Rokkiralli

Rantasalmen moottoriurheilukeskuksessa ajetaan vuosittain Rokkirallia. Luokka on perustettu vielä jokkistakin edullisemmaksi autourheilumuodoksi. Lajissa ei tarvita lisenssejä ja autojen rakentelu on vapaampaa.

Kisoissa on mukana yleensä 100–200 kilpailijaa. Rokkirallia ajetaan talvella maan päälle jäädytetyllä radalla piikkipyöräisillä autoilla. Yhdessä lähdössä kisaa kerralla 6–10 autoa. Tapahtuma kerää paikalle tavallisesti 400–500-päisen yleisön.

– Tavoitteena on saada mukaan ainakin 120 kilpailijaa. Toivomme, että pakkanen hellittää ja yleisökin lähtee innolla mukaan, toteaa Joroisten Moottorikerhon puheenjohtaja Satu-Amalia Nikka.

Rokkiralli ajetaan 30.1.2016 Rantasalmen moottoriurheilukeskuksessa. Lisätietoja nettisivulla www.rokkiralli.info

Kangasniemi Ralli

Autoliiton Kangasniemen osasto ry järjestää vuonna -89 aloitettua tapahtumaa joka toinen vuosi. Tuleva tapahtuma on E-rallisarjan toinen osakilpailu. Reilun 200 kilometrin pituisella kilpailureitillä on erikoiskoereittejä 65 kilometrin verran. Koitokseen osallistuu yleensä 150–200 kilpailuparia ja kaiken kaikkiaan tapahtuman ympärille kokoontuu pitkälti yli 3 000 silmäparia.

– Toivotaan, että saamme mukaan kohtuullisen määrän kilpailijoita ja auringonpaistetta. Silloin on yleisö tyytyväinen, sanoo osaston puheenjohtaja Pentti Kangas.

F-rallisarjan 2016 toinen osakilpailu, Kangasniemi Ralli, ajetaan 6.2.2016. Lisätietoja nettisivulla www.al-kangasniemi.com

SM Vaakuna-Ralli

SM Vaakuna-rallin järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Hannu Hulkkonen ja markkinointisihteeri Minna Hänninen sekä Mikkelin Urheiluautoilijoiden varapuheenjohtaja Jarno Neuvonen lupaavat, että ralliyleisölle on luvassa vauhdikasta menoa.
SM Vaakuna-rallin järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Hannu Hulkkonen ja markkinointisihteeri Minna Hänninen sekä Mikkelin Urheiluautoilijoiden varapuheenjohtaja Jarno Neuvonen lupaavat, että ralliyleisölle on luvassa vauhdikasta menoa.

Mikkelin Urheiluautoilijat ry on järjestänyt SM-Rallin osakilpailuja vuodesta 2003 lähtien. Koska kyseessä on seuran toiminnan 50-vuotisjuhlavuosi, MikUA haluaa panostaa erityisesti yleisön viihtyvyyteen.

Tapahtuman lähtöpaikkana on Mikkelin tori. Rallitapahtuma ajetaan Mikkelin ympäristössä ja mukaan odotetaan yli 150 kuljettajaparia. Kilpailuluokkia on yli 20 ja osanottajia odotetaan saapuvan myös Venäjältä, Japanista ja Euroopasta.

Perjantaina Raviradalla tarjotaan yleisölle oikein kunnon ralli-show. Yleisöerikoiskokeessa järjestetään ensimmäistä kertaa SM-tason rallikilpailussa ajettava parilähtö. Ainutlaatuisessa lähdössä rinnakkain ajavien kilpailijoiden reitit risteävät massiiviselle rallisillalle, jonka toinen kuljettaja ylittää ja toinen alittaa. Vauhdikasta menoa voi katsoa myös sisätiloissa raviradan katsomossa. Yleisölle on tarjolla monenlaista oheisohjelmaa, illan kohokohtina räjähtävä Stunt/FMX -show sekä yli 1000hv Formula OffRoad ”monsterin” näytösajo.

Varsinaisena kilpailupäivänä, lauantaina, ajetaan perjantain kahden EK:n lisäksi kuusi pätkää, ennen kuin voittaja kurvaa Mikkelin torille.

Rallipäivien tapahtumia voi myös kuunnella ralliradiosta. Suorana lähetettävää TV-lähetystä voi seurata joko kotisivujen kautta tai raviradan ja huoltoparkin jättinäytöiltä. Varsinaisen 45 minuuttia kestävä kooste ja parhaat palat ovat nähtävillä YLE:n kanavalla viikko tapahtuman jälkeen tulevassa erikoislähetyksessä.

SM Vaakuna-Ralli ajetaan 26.–27.2.2016 Mikkelin ympäristössä. Lisää tietoa löytyy nettiosoitteesta www.vaakunaralli.fi

Tässä kuvassa vauhtia ottaa Mäntyharjun Moottorikerhon Jari Putkinen. Kuva: Marko Kyöstilä

Mäntyharjulla ajetaan rallisprinttiä

|
Ruotimon Moottoriurheilukeskuksessa valmistaudutaan parhaillaan isoon koitokseen. Mäntyharjulla järjestetään kuun lopussa vauhdikas Polaria Sprint -tapahtuma, johon odotetaan mukaan useita kymmeniä kilpailijoita. – Pystymme ottamaan vastaan ...
Vanhat katamaraanit ja uudenaikaiset kilpaveneet herättivät kiinnostusta ja Haukivuoren satamaan kerääntyi paljon väkeä.

Veteraaniveneharrastus voi hyvin

|
Vanhaa kilpavenekulttuuria halutaan herätellä uudelleen eloon. Tatu Marttinen tuntee paloa entisajan kilpaveneisiin ja Kyyvedellä järjestettyjen venekisojen historiaan. Haukivuoren Kapustasalmella käytiin aikoinaan villejä venekisoja. – ...
Jylhät maisemat. Jari Ketomaa ei ehdi paljon maisemia ihailla, mutta kesäkuisen Deng Feng-rallin tausta oli kuin taulusta. Kuva: Jari Ketomaan albumi.

Ketomaa vie ralliosaamistaan Kiinaan

|
Vuosien ajan kansainvälisissä ralleissa kilpaillut mies vaikuttaa Kiinan rallisarjassa. Tuskin ralliautoilijana tunnettu Jari Ketomaa uskoi itsekään 10 vuotta sitten Kiinan debyyttikisaa ajaessaan, että maailman ...
Näitä riittää. Vuosien varrella Rami Hurskainen on saanut palkintokaappiinsa satoja pystejä.

Ei vuottakaan ilman rallia

|
Vauhdin hurma voi jäädä veriin. Näin kävi jo vuosikymmeniä sitten Rami Hurskaiselle. Suomalaisten todellinen menestyslaji moottoriurheilun saralla on ollut ralli, vaikka lajin kultavuosista on ...
Voima puhuu. Formula Offroad -auto kiipeää käytännössä pystysuoraa hiekkamontun seinämää ylös pitkiäkin matkoja.

Formula Offroadia ja vähän muutakin

|
Teksti ja kuvat: Tarja Lipsanen Mitä se semmonen Formula Offroad on? Formula Offroad, Foff, on sitä, kun tehokkailla ”putkihäkkyräautoilla” ajetaan hiekkarinnettä ylös. Tanner tömisee ...