Hautakivi muuttui valoksi ja rosteriksi

Ei rapistu. Ruostumattomasta teräksestä valmistetun hautamuistomerkin kirjaimia ei tarvitse kullata uusiksi ajan saatossa.

Tavoiksi muuttuneita perinteitä voi puhkoa ennakkoluulottomuuden kautta. Näin kävi sukulaismiehen pihalla syttyneen idean myötä Jere-Miikka Myllymäelle.

Kolmen ja puolen vuoden tuotekehittelyn jälkeen ruostumattomasta teräksestä valmistettu hautamuistomerkki on totta. Sukulaismiehen tekemän tuotteen pohjalta syntynyt jatkoidea on jalostunut todeksi. Lukuisten kokeilujen jälkeen sekä tekniset että tyyliä koskevat seikat on hiottu tuotantokuntoon. Erikoiseksi hautamuistomerkin tekee rosterin ohella LED-tekniikan ja aurinkokennon avulla toteutettu valaistus.

– Tuotekehittelyn osalta pääsimme vuoden alussa siihen asentoon, että saimme miettiä, kuka tuotetta alkaisi valmistaa, Myllymäki kertoo.

Keväällä hautamuistomerkkiä markkinoiva ja myyvä Memorial Oy sai haetun mallisuojan keksinnölleen. Sen myötä myynti- ja markkinointikoneisto pääsi toden teolla töihin. Yrityksen takana ovat Jere-Miikan lisäksi hänen isänsä Hannu Myllymäki ja Jani Vainio. Rutkasti kaupallista osaamista ja kokemusta omaavan trion päätehtävänä tällä hetkellä on tuoda esiin MemoLed-tuotenimen omaavan hautamuistomerkin erilaisuutta ja ominaisuuksia.

– Varsinaisten myyntitavoitteiden ja –lukujen mietinnän paikka on hieman myöhemmin.

Uusi idea. Jani Vainio, Jere-Miikka Myllymäki ja Hannu Myllymäki kehittivät tuotteen, joka ottanee osansa 200 vuotta alaa hallinneelta hautakiveltä
Uusi idea. Jani Vainio, Jere-Miikka Myllymäki ja Hannu Myllymäki kehittivät tuotteen, joka ottanee osansa 200 vuotta alaa hallinneelta hautakiveltä

Hautausalalla verkostoituminen tarkoittaa käytännössä tiivistä yhteistyötä hautaustoimistojen kanssa. Vaikka hautamuistomerkit ovat ostettavissa omasta nettikaupasta, tulee pääasiallinen myyntiväylä olemaan juuri hautausurakoitsijat. Myllymäki tietää surujuhlan järjestämisen olevan luonteeltaan sellainen, että siitä on turha repiä mitään monikanavaista myyntitapahtumaa. Läheisen ihmisen menehtyessä omaisten takki on tyhjä jo muutenkin.

Kustannustasoltaan Memoled asettuu perinteisen hautakiven alapuolelle. Juju piilee lähinnä siinä, kuinka helppo muistomerkin tietoja on muuttaa. Hautakivestä poiketen koko monumenttia ei tarvitse kaivaa ylös.

– Meillä on tietokannassa kaikki aiemmat tiedot ylhäällä. Ja jos joku vaikka haluaa muitakin muutoksia, on koko etulevy vaihdettavissa uuteen, Myllymäki huomauttaa.

Perinteiseen hautakiveen verrattuna muutostöitä voi tehdä ympäri vuoden. Samoin ensiasentaminen käy nopeasti.

Hautamuistomerkki on kauttaaltaan pulverimaalattu haluttuun sävyyn seitsemän eri vaihtoehdon joukosta. Koko tuotekehittelyn ajan yrityksen ydinryhmä painotti kolmea asiaa: tuotteen pitää kestää sukupolvelta toiselle, tekniikan pitää olla luotettava ja ulkopinnan helppohoitoinen. Näissä kriteereissä oltiin Myllymäen mukaan ehdottomia ja siksi tuotekehitys vei aikaa.

Suunnitelmissa on tunnustella myös MemoLedin vientimahdollisuuksia. Yrittäjien mukaan kysymyksessä on aidosti globaali tuote, joka ei tunne rajoja. Myllymäki palkittiin hiljattain Seinäjoella vuoden yrittäjyysoppilaaksi.

– Kävin päivittämässä omaa osaamistani, vaikka olen ollut aiemminkin vastaavissa koulutuksissa mukana. Se antaa mukavasti lisävirtaa tähän työhön.

Etelä-Savossa MemoLediin pääsi tutustumaan hiljattain Savonlinnassa pidetyssä hautausalan tapahtumassa. Hautaustoimistojen liiton jäsenyrittäjät ottivat uuden muistomerkin uteliaan innostuneesti vastaan. Myllymäki uskoo edessä olevan kiireisiä aikoja.

– Työmaata riittää, mutta ilman muuta teemme tämän kehityksen tuloksen tunnetuksi.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0