Hoitoketjua parantamalla saadaan mittavia säästöjä

Tuomas Sinkko selventää kuinka paljon hoitoketjua voidaan lyhentää, kun työntekijä saadaan hoitoon nopealla tahdilla.

Jokaiselle on varmasti tuttua terveyspalveluihin jonottaminen ja hoidon odottaminen. Kustannukset kasvavat nopeasti todella suuriin summiin.

LähiTapiola ryhtyy tarjoamaan yrityksille työkykypalvelua, jonka tarkoituksena on säästää aikaa ja rahaa. Normaalia työterveyshuoltoa täydentää kattava henkilöstön vakuutusturva, jonka ansiosta työntekijä pääsee nopeasti hoitoon ja työhönpaluu nopeutuu.

– Kumppanien kanssa yhdessä tuotetulla kokonaispalvelulla pyritään sujuvaan hoitoketjuun vakavan tapauksen sattuessa. Julkisella puolella ketju voi pidentyä jopa 300 päivään, jolloin kustannukset ovat yli sadassa tuhannessa eurossa, LähiTapiola Savo-Karjalan liiketoimintajohtaja, Tuomas Sinkko täsmentää.

Palvelun avulla hoitoketju saadaan huomattavasti aikaisempaa lyhyemmäksi. Edellä mainitusta 300 päivästä päästään jopa 40 päivään, jolloin kustannukset ovat vain 14 000 euroa. Tämä säästää niin yritysten kuin yhteiskunnan varoja. On arvioitu, että yksi sairaspäivä maksaa yrittäjälle noin 350 euroa.

Vakuutusyhtiö on yhteydessä työterveyteen ja yhteistyö synkronoidaan niin, ettei päällekkäisyyksiä tule. Näin asiakas ei maksa turhasta tai kahteen kertaan samankaltaisesta palvelusta. Yhdessä sovitaan toimintatavoista, jotta palvelun käyttö on sujuvaa.

Työkykypalveluun kuuluu puhelinpalvelu, jonka avulla ajan varaaminen lääkärille käy vaivatta.

– Työntekijöille ja työnantajille on olemassa omat palvelunumerot, TyökykyHelppi sekä TerveysHelppi, joista voi kysyä apua. TerveysHelpissä ammattilaiset kartoittavat puhelimessa hoidon tarpeen ja varaavat suoraan ajan lääkärille. Potilaalle tulee vain ilmoitus minne mennä, Sinkko kertoo. On kuitenkin tärkeää, että yrityksen oma työterveyshuolto on aina tietoinen työntekijöiden työkyvystä ja omalta osaltaan tukee työntekijän nopeaa kuntoutumista ja työhön paluuta.

Puhelun ohessa korvausasiat laitetaan saman tien vireille, jotta ylimääräiseltä työltä vältytään.

Työnantajan ja esimiehen neuvontapalvelun, TyökykyHelpin, tarkoituksena on myös auttaa ennaltaehkäisevästi.

– Palvelu auttaa työnantajia optimoimaan työkykyä ja –hyvinvointia . Tarkoituksena on antaa työnantajalle työkaluja vaikuttaa jo aikaisessa vaiheessa työhyvinvointiin, jotta esimerkiksi työtapaturmilta vältytään.

Paikallisuus on myös tärkeässä roolissa. Yhteistyökumppanit valitaan huolella, niin ettei potilaan tarvitse lähteä esimerkiksi Helsinkiin asti leikkaukseen tai magneettikuvaukseen. Yksi LähiTapiola Savo-Karjalan yhteistyökumppaneista on Lääkärikeskus Ikioma, jonne asiakkaat voidaan tarpeen mukaan ohjata. Paikallisuus näkyy myös siinä, että LähiTapiola Savo-Karjala on asiakkaiden omistama yhtiö. Sattuneita vahinkoja korvataan suoraan Mikkelissä, jotta palvelu olisi mahdollisimman mutkatonta.

– Teemme työtä asiakkaille, Sinkko kiteyttää lopuksi.

 

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0