Innostava johtaja uskoo asiakaspalveluun

Lähellä asiakkaita. LähiTapiola ja S-pankki avasivat yhteisen palvelupisteen Kauppakeskus Stellaan. LähiTapiola Savo-Karjalan toimitusjohtaja Marko Auttin (oik.) mukaan kauppakeskuksessa toimiva palvelupiste on ensimmäinen laatuaan koko Suomessa. Auttin kanssa päivän kuulumiset vaihtoi asiointipisteessä palveleva Helena Kakriainen.

Kun LähiTapiola Savo-Karjalan alueyhtiön toimitusjohtajan paikka aukesi viime syksynä, heräsi vakuutusalan johtotehtävissä vaikuttaneen Marko Auttin mielenkiinto.

Kuopiossa asemapaikkaa aiemmin OP-Pohjolan aluejohtajana pitäneen Auttin kuusihenkisen perheen muuttokuorma saapui Mikkeliin kevättalvella. Innokkaan urheilumiehen mielestä päämajakaupunki on kesällä makea paikka, mutta talvella elo on hiljaisempaa.

– Vesistöt ovat se jokin, mikä on minun mieleen, Rovaniemeltä kotoisin oleva mies paljastaa.

Itsenäisen LähiTapiolan alueyhtiön pesti on itseasiassa numeroa pienempi vastuuna kuin aiempi työtehtävä, mutta yrittäjätaustaa omaavan Auttin mielestä nykyinen työ on mielenkiintoisempi. Samalla Savo-Karjalan alueen yhtiön pääpaikka siirtyi Mikkeliin.

– Me olemme aidosti itsenäinen alueyhtiö. Maksamme veromme tänne ja huolehdimme isosta alueesta, Autti maalaa.

Matkapäiviä eloisalle miehelle kertyy rutkasti. Hän on mukana luomassa koko LähiTapiola ryhmän uutta strategiaa.

– Se on samalla antoisaa ja hyvin mielenkiintoista, voin olla aidosti mukana vaikuttamassa asioihin ja tulevaan palvelukonseptiin.

Autti painottaa LähiTapiolan halun olla jatkossakin henkilökohtaista palvelua tarjoava vakuutusyhtiö, jonka yhteistyö S-Pankin kanssa kehittyy koko ajan. Sähköiset palvelut ovat kuitenkin tulleet jäädäkseen ja niiden kehittäminen toimiviksi erilaisissa päätelaitteissa ja toimintaympäristössä asettaa kehittäjille uusia haasteita joka päivä.

Pohjoisen mies elää ja hengittää työssään omien sanojensa mukaan myynnin ja asiakastyön kautta.

– Sosiaalisena ihmisenä en voisi kuvitella olevani ilman ihmisiä. Asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa tehtävä vuorovaikutus on asia numero yksi.

Ensi töikseen hän painotti henkilökunnalleen sitä, mitä varten vakuutusyhtiössä töitä tehdään.

– Olemme töissä asiakkaalla. Se on muistettava joka ikinen kerta, kun kohtaamme asiakkaan. Itse asiassa koko vakuutustyö koostuu ainoastaan asiakkaista ja heitä palvelevista henkilöistä.

Jotta homma ei kuulostaisi kliseeltä tai pelkältä myyntikoulutuspuheelta, Autti kertoo seuraavansa keskeisiä tunnuslukuja päivittäin. Raporteista näkee muun muassa sen, kuinka nopeasti puhelimeen vastataan. Alle minuutissa pitää nostaa luuri lähes kaikille soittajille.

– Vaadin työntekijöiltämme paljon, sitä kautta asiakkaat saavat enemmän, mies tunnustaa.

Eloisan Lapin mies on huomioinut varsinkin yrittäjäasiakkaiden ajatusmaailmassa selvää parannusta itsensä arvostamisessa. Auttin mukaan suomalainen huolehtii kyllä auton, kiinteistön ja muun maallisen mammonan vakuuttamisesta kohtuullisen hyvin, mutta omasta itsestä tai lähimmäisen osalta tilanne on toinen. Useimmiten tapaturman varalta vakuutus löytyy, mutta sairauden, ansion menetyksen tai pysyvän haitan kohdalla tilanne on heikompi.

– Siinä meillä riittää työsarkaa. Yrittäjien kohdalla kysymys on vielä toiminnan tärkeimmästä lenkistä, usein korvaamattomasta tekijästä, Autti muistuttaa.

Tulevaisuudessa vakuutusyhtiöt tarjoavat omien palvelujensa kautta aiempaa enemmän terveydenhoidon palveluja. Hiljattain on jo avattu kokonaan omia vakuutusyhtiöiden omistamia sairaaloita, joiden kautta saatavilla on nopeaa palvelua sitä kaipaaville.

– Varsinkin työterveyden ketjussa tulevat voittamaan kaikki. Työnantajat pitävät, kun työntekijä saa nopeasti apua vaivaan ja työntekijä on nopeammin takaisin rivissä. Tämä kokonaisuus on myös vakuutusyhtiön ja sitä kautta vakuutuksia maksavan asiakkaan etu, kun prosessi läpäistään pienemmin kustannuksin, Autti valaisee.

LähiTapiola on avannut oman terveydenhoidon neuvontapalvelun, Terveyshelpin. Auttin mukaan sitä kautta asiakkaat saavat helposti selville, kuinka pitää toimia sairauden tai tapaturman koittaessa.

– Meidän pitäisi ylipäätään pienenä kansakuntana kehittää elämää ja työtä helpottavia palveluja, vähän samaan malliin kuin Viro on ennakkoluulottomasti tehnyt.

Yrittäjäurallaan Autti harjoitti liikkeenjohdon kouluttamista ja henkilöstövuokrausta. Mikkelin kaltaisen maakunnan keskuksen tulevaisuuden hän näkee hyvänä.

– Etätyön, jota muuten kutsun läsnätyöksi, osuus tulee kasvamaan. Esimerkiksi myyntityötä ei mitata ajalla, vaan muilla suureilla. Pääasia on, että työt tulevat tehdyksi.

Kysyttäessä minkälainen johtaja Marko Autti on, vastaus tulee heti.

– Olen innostaja. Olin muuten junalla matkalla Helsinkiin ja tein tietokoneen kanssa töitä. Vanhempi rouva istui lähellä ja kysyi, mitä teen työkseni. Vastasin hänelle, että olen innostaja. Rouva sanoi siihen, että niitä innostajia Suomi kaipaa, Autti naurahtaa.

Kuusihenkisen perheen vapaa-aika kuluu lähes täysin liikunnan ja urheilun merkeissä. Jalkapallo- ja jääkiekkotaustan omaava mies on itse nykyään enemmän kannustusjoukoissa, sillä kahden tytön ja kahden pojan isän aikataulu täyttyy käytännössä lasten liikunnallisista menoista. Puoliso Hanna kilpailee puolestaan SM-tasolla saakka bodyfitnessin parissa.

– Kentän laidalla kannustaminen ja harrastuksiin kuljettaminen on tällä hetkellä minun juttu. Lasten liikkumattomuus on yksi meidän yhteiskunnan suurista haasteista ja haluan tehdä sen eteen oman panokseni, Autti päättää.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0